Nieuws

EVO en TLN vinden dat het sterk eenzijdige rapport van Transport & Environment geen enkel recht doet aan de enorme vooruitgang die het vervoerend bedrijfsleven heeft geboekt.
Volgens het rapport van Onderzoeksbureau CE Delft zorgen vrachtwagens voor meer milieuschade en files dan gedacht. Ze zorgen ook voor tweemaal zoveel verkeersdoden dan personenwagens. Het rapport werd in opdracht van milieuorganisatie Transport & Environment gemaakt.

Vrachtwagens in de Europese Unie stoten volgens het onderzoek 54 procent meer broeikasgas CO2 uit in 2030, ondanks alle inspanningen om de uitstoot juist te verlagen. De trucks zorgen bovendien voor 30 procent van de files, hoewel ze slechts 3 procent van het wegverkeer uitmaken. Wat betreft de veiligheid, ontdekten de onderzoekers dat vrachtwagens per kilometer de oorzaak zijn van tweemaal zoveel verkeersdoden dan personenwagens.

De truckers hoeven volgens de studie nauwelijks te betalen voor de schade. De sector betaalt in de EU jaarlijks 50 miljard euro aan accijns en belastingen, wat hooguit de kosten van de wegen en andere infrastructuur dekt. Kosten zoals luchtvervuiling, files, lawaai of ongelukken komen voor rekening van andere belastingbetalers.

De milieuorganisatie Transport & Environment bepleit extra heffingen op vrachtwagens wegens deze kosten. Het Europees Parlement bespreekt 21 januari al een voorstel om enkele kosten zoals files door te berekenen. Dat gaat de organisatie niet ver genoeg. De vrachtwagens moeten ook opdraaien voor kosten van CO2 en ongelukken, vindt directeur Jos Dings van Transport & Environment: ,,Vrachtwagens krijgen nu vrij baan, terwijl ze leed veroorzaken voor miljoenen mensen: files, lawaai en vervuiling.''

Vervoerders- en verladersorganisaties TLN en EVO noemen het rapport ,,sterk eenzijdig''. Volgens hen doet het rapport geen enkel recht aan de enorme vooruitgang die het vervoerend bedrijfsleven heeft geboekt. ,,Wij verwijzen de conclusies dan ook naar het ronde archief.''

,,In het rapport wordt volgens TLN en EVO een spookbeeld geschetst.'' Zij wijzen erop dat vrachtwagens de afgelopen decennia juist steeds schoner zijn geworden. Bovendien stellen zij dat een aantal kostenposten niet goed is berekend. Daarnaast hebben EVO en TLN grote twijfels bij de toegerekende kosten van geluid, infrastructuurkosten en files.

EVO en TLN vinden dat het sterk eenzijdige rapport van Transport & Environment geen enkel recht doet aan de enorme vooruitgang die het vervoerend bedrijfsleven heeft geboekt. Zij verwijzen de conclusies van de onderzoekers dan ook naar het ronde archief.

In het rapport wordt een spookbeeld geschetst dat vrachtauto's een steeds grotere bijdrage leveren aan CO2-uitstoot en files. Uit ander onderzoek blijkt echter dat vrachtauto's in de afgelopen 30 jaar 36 procent minder CO2 zijn gaan uitstoten. Wat betreft de uitstoot van schadelijke gassen heeft een nog sterkere reductie plaatsgevonden. Moderne Euro 5-vrachtauto's stoten 94 procent minder schadelijke stoffen uit dan de vrachtauto's van ongeveer 10 jaar geleden.

De opstellers geven bovendien zelf al aan dat er veel onzekerheden bij de berekeningen zijn. Een aantal kostenposten is in het rapport niet goed berekend. De kosten van de luchtvervuiling worden bijvoorbeeld voor 2006 berekend. Hetzelfde rapport geeft echter aan dat die kosten de komende jaren aanzienlijk zullen dalen. Daarnaast hebben EVO en TLN grote twijfels bij de toegerekende kosten van geluid, infrastructuurkosten en files.

Uit eerder wetenschappelijk onderzoek van de European Environmental Agency blijkt dat een groot deel van alle externe kostenposten al vergoed worden door heffingen en accijnzen. Dat geldt dus ook voor CO2. Gezien de hoogte van de accijns in de Europese lidstaten vind compensatie ruimschoots plaats en bovendien biedt de huidige Europese regelgeving al voldoende ruimte door te stellen dat de accijns minimaal 30,5 cent per liter moet zijn. In Nederland is de minimale accijns maar liefst 40 cent per liter. Heffing op heffing stapelen heeft geen enkele zin.

Ook de stelling dat vrachtauto's 30 procent van de files zouden veroorzaken, kan naar de prullenbak worden verwezen. Uit eerder onderzoek blijkt dat in Nederland ongelukken met vrachtauto's niet meer dan 1,2 procent van de totale filelengte in een jaar veroorzaken. Bovendien blijkt uit eerder internationaal onderzoek dat van alle ongevallen slechts 25 procent door de chauffeur van de vrachtauto veroorzaakt wordt. Een nieuwe heffing biedt dan ook geen uitkomst. Voor verkeersongevallen biedt de verzekeringspremie de beste oplossing. Als de wetgever of rechter op een gegeven moment bepaalt dat intrinsiek risico het uitgangspunt moet zijn, dan veranderen vanzelf de risico's en daarmee de premies", aldus EVO en TLN.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

“Actuele reportages helpen mij bij het zoeken naar nieuwe kansen in de markt.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Juul Jenneskens de voor abonnees gratis dossiers in de webshop van De Molenaar.

“Dankzij De Molenaar weet ik precies wat er in de branche speelt. En wat handig dat dat altijd en overal digitaal kan.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Niels Claassen het gemak van het online archief van De Molenaar. Gratis en exclusief voor abonnees.