Nieuws

Accountants- en adviesorganisatie ABAB ontwikkelt in 2009 nieuwe referentiecijfers voor de vleesvarkenshouderij. In deze kengetallen worden voor het eerst ook factoren meegenomen zoals inrichting van de huisvesting, benutting vierkante meters, voersysteem, bezetting van de huisvesting en arbeidsefficiëntie. ABAB verwacht de resultaten nog vóór de zomer te presenteren.

De uitkomsten van de rendementsanalyse onder grote vleesvarkensbedrijven moeten aangeven op welke onderdelen de top 25% in rendement uitblinkt ten opzichte van de gemiddelde vleesvarkenshouder. Deze kennis vertaalt ABAB vervolgens in nieuwe kengetallen, zodat vleesvarkenshouders van de toekomst nog beter weten waarop zij moeten sturen.

Honderden ondernemers benaderd
Voor het onderzoek naar de hoogwaardige kengetallen hoopt ABAB op deelname door honderden varkenshouders met minimaal 1.500 dierplaatsen. Uit oogpunt van representativiteit benadert ABAB ook vrijblijvend ondernemers die geen klant zijn. Rond 1 februari 2009 gaat het onderzoek van start. Belangstellende vleesvarkenshouders kunnen zich ook na deze datum nog aanmelden. ABAB gaat zorgvuldig en vertrouwelijk om met de informatie.

Onderzoeksgegevens
Onderzocht worden de technische en financiële gegevens tot saldoniveau uit de jaarrekening, gecombineerd met omstandigheden als dierplaatsen, vierkante meters en arbeidsbezetting. Een speciaal hiervoor aangetrokken stagiair van de HAS neemt de specifieke bedrijfsomstandigheden in een persoonlijk gesprek met de ondernemer door.

Individueel rendement
ABAB verstrekt deelnemers aan de analyse op basis van individuele cijfers een helder inzicht in hun rendement. Ook ontvangen zij een betrouwbare vergelijking met collega-bedrijven als totaalgroep en met de top 25%. De gemiddelde uitkomsten van het onderzoek, de trends en de voorgestelde nieuwe kengetallen komen nog vóór de zomer aan de orde in een ABAB-bijeenkomst voor deelnemers en andere marktpartijen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

“Actuele reportages helpen mij bij het zoeken naar nieuwe kansen in de markt.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Juul Jenneskens de voor abonnees gratis dossiers in de webshop van De Molenaar.

“Dankzij De Molenaar weet ik precies wat er in de branche speelt. En wat handig dat dat altijd en overal digitaal kan.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Niels Claassen het gemak van het online archief van De Molenaar. Gratis en exclusief voor abonnees.