Nieuws

Een project met traag groeiende kuikens van het netwerk Boergondisch Rijk is gestrand. Het Boergondisch Rijk had de tijd tegen. Dit project met traag groeiende kuikens startte precies op het moment dat de sector werd opgeschrikt met een uitbraak van vogelgriep. Daarnaast lagen de financiële risico's volledig bij de producenten, die niet sterk genoeg waren om tegenvallers op te vangen. Een krachtige ketenpartij als medestander had het project wellicht in de benen kunnen houden.

De deelnemende boeren wilden een welzijnsvriendelijk kuiken produceren, verwerken en afzetten zodat ze alle marges van de tussenschakels in eigen hand zouden houden. Hierbij ging het om zowel het verbeteren van het welzijn van het kuiken als het welzijn van de ondernemer. Het idee sloeg zo aan dat ze allerlei prijzen wonnen en als netwerk werden aangewezen als een van de parels van LNV.

Toch is het de pluimveehouders uiteindelijk niet gelukt om na de marktintroductie flink op te schalen. Net in die tijd kwam de vogelpest waardoor de markt voor de afzet van pluimveevlees tijdelijk wegviel en de producenten hun vlees niet kwijt konden. Verder leek een partij uit Frankrijk die dergelijk vlees importeerde aanvankelijk geen concurrent. Dit vlees was namelijk veel duurder. Maar toen zij zagen dat de Boergondische kip goed liep, verlaagden zij hun prijs drastisch.

Het grootste probleem was echter dat er geen krachtige ketenpartij bij het project betrokken is geweest. Voor de bewerking van vlees is altijd een slachterij als ketenpartij nodig is. De boeren hadden daarbij contact met kleinere ketenpartijen die zelf bij calamiteiten ook grote problemen kunnen krijgen met hun continuïteit. Bij de problemen met de vogelpest en de concurrentie in de markt bleken deze partijen te klein om hen te onder steunen. In de praktijk bleek het grootste deel van de financiële marktrisico's bij de boeren te liggen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

“Actuele reportages helpen mij bij het zoeken naar nieuwe kansen in de markt.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Juul Jenneskens de voor abonnees gratis dossiers in de webshop van De Molenaar.

“Dankzij De Molenaar weet ik precies wat er in de branche speelt. En wat handig dat dat altijd en overal digitaal kan.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Niels Claassen het gemak van het online archief van De Molenaar. Gratis en exclusief voor abonnees.