Column

Revival van realisme

De veehouderij en diervoedersector hebben een beetje ‘n saai imago. Mensen van de koude grond, een beetje conservatief, realisten bij uitstek. Een ander nationaal voorbeeld is de Rabobank. Een coöperatie, niet beursgenoteerd, realistisch en weinig sexy. Dit in tegenstelling tot de andere twee grote Nederlandse banken. Beiden beursgenoteerd en opportunistisch van inslag met een grote aantrekkingskracht op schoolverlaters en pas afgestudeerde academici. Om succesvol en zelfstandig te blijven werd een opportunistisch pad uitgestippeld, waarbij het succes werd afgemeten aan stijgende beurskoersen. Achteraf was dit succes gekocht met te risicovolle beleggingen.

Rabobank besloot van haar saaie imago een deugd te maken. In een tv-reclame waren ze trots op hun coöperatieve achtergrond als boerenleenbank. In de reclame werd deze boodschap met hoongelach begroet. Toen duidelijk werd dat Rabobank, door dit realisme, als enige Nederlandse bank de triple A-status wist te bereiken, verstomde het gelach. Het maakte plaats voor bewondering. Was dit een vooruitziend blik?

In de loop van 2008 werd het probleem van de Amerikaanse hypotheekbanken zichtbaar. Het geslonken vertrouwen in de banksector was de aanleiding tot de versnelde invoering van de Basel-II akkoorden. Hiermee werden risicovolle beleggingen zichtbaar. ABN-Amro en ING Bank konden alleen door ingrijpen van de Nederlandse overheid op de been worden gehouden.

Dit in contrast tot de Rabobank Groep die in de eerste week van maart haar jaarcijfers van 2008 presenteerde met een nettowinst van 2,8 miljard euro. Dat was een verbetering van 2 procent ten opzichte van 2007. Ook Rabobank werd getroffen door de kredietcrisis, maar wist de schade te beperken tot een 1,2 miljard in 2009.

De voedingsmiddelensector, waarvan de veehouderij en diervoedersector onderdeel zijn, worden ook geraakt door de kredietcrisis. Gelukkig minder ernstig dan de industriële sectoren. Laat dit bericht een opsteker zijn voor onze sectoren. Een kans om als sector in een positief daglicht te staan en jonge mensen te motiveren voor onze sector te kiezen.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

“Actuele reportages helpen mij bij het zoeken naar nieuwe kansen in de markt.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Juul Jenneskens de voor abonnees gratis dossiers in de webshop van De Molenaar.

“Dankzij De Molenaar weet ik precies wat er in de branche speelt. En wat handig dat dat altijd en overal digitaal kan.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Niels Claassen het gemak van het online archief van De Molenaar. Gratis en exclusief voor abonnees.