Nieuws

De melkaanvoer van Polen is sinds de toetreding tot de EU sterk gestegen en de kaasproductie nam in de afgelopen vijf jaar met een derde toe. Het aantal melkveehouders neemt sterk af. Ten opzichte van het quotumseizoen 2005/2006 is het aantal melkquotumhouders met meer dan 31% afgenomen. Dat gaat om circa 100.000 bedrijven

Meer dan 230.000 melkquotumhouders, nog geen 40% van het totale aantal melkveebedrijven, zijn verantwoordelijk voor 75% van de Poolse melkproductie. De rest van de ruim 12 miljard kilo melk wordt in het informele circuit geproduceerd door zo'n 350.000 keuterboeren. Houders van een melkquotum groeien sterk. In het quotumjaar 2007/2008 produceerde een Poolse melkveehouder met een fabrieksquotum gemiddeld 43.000 kilo melk, een toename van bijna 37% in twee jaar tijd. Ondanks deze groei zijn de bedrijven nog erg klein. In Nederland bijvoorbeeld leveren quotumhouders gemiddeld 550.000 kilo melk.

Quotum nog niet vol
Net als de andere EU-lidstaten kreeg ook Polen voor het melkquotumjaar 2008/2009 2% extra productieruimte toebedeeld. Hierdoor kwam het beschikbare melkquotum uit op 9,57 miljard kolo. Dit betekende dat Poolse quotumhouders aan het begin van het seizoen een groeimogelijkheid hadden van meer dan 550 miljoen kilogram. Op basis van de melkaanvoer in de eerste tien maanden van dit quotumjaar kan geconcludeerd worden dat het totale melkquotum waarschijnlijk niet wordt volgemolken. De aanvoer nam in deze periode met 4,6% toe ten opzichte van het vorige seizoen. Als de groei in de laatste twee maanden doorzet, zal de onderschrijding op minder dan 2% uitkomen.

Melkaanvoer fors gestegen
De melkaanvoer is sterk gestegen. Na de groei in de eerste twee jaren van het EU-lidmaatschap stabiliseerde de aanvoer in 2006, en daalde deze zelfs in 2007. Sinds december van datzelfde jaar is de melkaanvoer weer onafgebroken aan het toenemen. Hierdoor kwam deze in het kalenderjaar 2008 uit op 9,1 miljard kilogram.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

“Actuele reportages helpen mij bij het zoeken naar nieuwe kansen in de markt.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Juul Jenneskens de voor abonnees gratis dossiers in de webshop van De Molenaar.

“Dankzij De Molenaar weet ik precies wat er in de branche speelt. En wat handig dat dat altijd en overal digitaal kan.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Niels Claassen het gemak van het online archief van De Molenaar. Gratis en exclusief voor abonnees.