Nieuws

Afgelopen jaar veranderde bijna 5% van de Nederlandse melkveehouders (met meer dan 50 koeien) van mengvoerleverancier. Binnen de varkenssector ligt dat percentage fors hoger en van de Nederlandse pluimveehouders is zelfs een kwart veranderd van leverancier. Ook is het percentage ontevreden melkveehouders laag en is er weinig bereidheid om te praten met concurrerende mengvoerleveranciers.

.Kernvragen uit de landelijke inventarisatie ‘Switchgedrag Melkveehouderij' van AgriDirect onder ruim 10.000 melkveehouders met meer dan 50 koeien zijn: ‘Wie is uw huidige mengvoerleverancier?', ‘In welke mate bent hierover tevreden?' En: ‘Bent u bereid te praten met een concurrent?' Naast deze kernvragen is gekeken naar de achtergrond van de bedrijven die overgestapt zijn.

Het percentage melkveehouders dat het afgelopen jaar daadwerkelijk veranderd is van voerleverancier is hetzelfde als in 2008, namelijk 4,9%. In de jaren daarvoor lag het percentage rond de 6%.
In vergelijking met de varkenshouderij en de pluimveehouderij is de melkveehouder qua voerleverancier ‘honkvast'
Van de varkenshouders is dit jaar 12,8% veranderd van mengvoerleverancier. Eerder lag daar het percentage steeds rond de 8,5%. Van de Nederlandse pluimveehouders is het afgelopen jaar ruim een kwart van mengvoerleverancier veranderd. In de jaren daarvoor veranderde rond de 13% van leverancier.

De achtergrond van een ‘switcher' verschilt. Het blijkt dat ruim 20% van de melkveehouders die vorig jaar aangaven ontevreden te zijn over hun mengvoerleverancier nu daadwerkelijk overgestapt zijn naar een andere leverancier. Als redenen van ontevredenheid worden vooral de prijs, de kwaliteit van het voer en de prijs/kwaliteitverhouding genoemd. Ook de relatie en de communicatie tussen boer en leverancier zijn een bron van ontevredenheid.

16,2% Van de melkveehouders die in 2008 veranderden van mengvoerleverancier zijn dat nu weer.
Dit zijn wat we frequente switchers noemen: bedrijven die niet trouw zijn aan hun leverancier en makkelijk overstappen naar een concurrent.
De bereidheid om te praten beïnvloedt ook het switchgedrag, zij het minder sterk. Van de melkveehouders die in 2008 bereid waren om te praten is nu ruim 9% daadwerkelijk overgestapt.
Ook blijkt dat grotere bedrijven makkelijker overstappen dan kleine. Van bedrijven met meer dan 100 koeien is iets meer dan 2 keer zoveel bedrijven overgestapt dan van de kleinere bedrijven (50 – 70 koeien).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

“Actuele reportages helpen mij bij het zoeken naar nieuwe kansen in de markt.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Juul Jenneskens de voor abonnees gratis dossiers in de webshop van De Molenaar.

“Dankzij De Molenaar weet ik precies wat er in de branche speelt. En wat handig dat dat altijd en overal digitaal kan.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Niels Claassen het gemak van het online archief van De Molenaar. Gratis en exclusief voor abonnees.