Nieuws

AVEBE heeft het boekjaar 2008/2009 afgesloten met een positief nettoresultaat van EUR 3,1 miljoen. Dat blijkt uit cijfers uit het jaarverslag dat AVEBE deze maand aan de coöperatieleden zal versturen.

"De jaarresultaten van 2008/2009 laten zien dat AVEBE, ondanks een zeer moeilijke marktomstandigheden, erin is geslaagd een beperkt positief resultaat te halen. Dat geeft vertrouwen voor als de recessie voorbij is. Eerst moeten we echter de recessie zien door te komen." aldus bestuursvoorzitter Bert Jansen.

Het afgelopen boekjaar was lastig omdat door de recessie sprake was van flinke prijsdruk in alle sectoren waar AVEBE haar producten afzet. De prijsdruk werd veroorzaakt door lage tarweprijzen op de wereldmarkt en door vraaguitval in met name de papier en bouwsectoren. Om die reden zijn ook de voorraden fors opgelopen.
Volgens Jansen is het beperkt positief resultaat het gevolg van genomen maatregelen. Jansen: "Er is sterker op de kosten gelet, er is minder geïnvesteerd dan gebudgetteerd en scherper ingekocht. AVEBE heeft haar telers minder toeslagen op de EU minimumprijs kunnen betalen dan de twee voorgaande jaren."

Het boekjaar 2008/2009 is afgesloten met een positief nettoresultaat van EUR 3,1 miljoen (2007/2008: 33,3 miljoen). De netto omzet was EUR 581 miljoen (2007/2008: 652,7 miljoen).

De marktomstandigheden zijn vooralsnog ongewijzigd. Bert Jansen: "Voor het lopende boekjaar 2009/2010 zullen alle zeilen moeten worden bijgezet om, samen met de leden van de coöperatie en het personeel, goed door de recessie te komen. Dit doet niets af aan het vertrouwen dat het Bestuur en de Raad van Commissarissen hebben in de lange termijn strategie van AVEBE. De strategie van AVEBE stoelt onveranderd op de pijlers: focus op de kernactiviteit aardappelzetmeel in Europa, kostprijsleiderschap en groei door innovatie/samenwerkingen. Deze strategie zal bij herstel van de markten zijn vruchten gaan afwerpen."

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

“Actuele reportages helpen mij bij het zoeken naar nieuwe kansen in de markt.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Juul Jenneskens de voor abonnees gratis dossiers in de webshop van De Molenaar.

“Dankzij De Molenaar weet ik precies wat er in de branche speelt. En wat handig dat dat altijd en overal digitaal kan.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Niels Claassen het gemak van het online archief van De Molenaar. Gratis en exclusief voor abonnees.