Nieuws

Agrovision presenteert elk half jaar de kengetallenspiegel voor varkensbedrijven. Uit de laatste technische en economische bedrijfsvergelijking blijkt dat klanten van Vitelia Voeders het bovengemiddeld goed doen met hun bedrijven. Niet alleen zijn de meeste technische kengetallen van Vitelia klanten beter dan van vergelijkbare bedrijven in de sector. Vitelia klanten zijn over het algemeen voordeliger uit als het gaat om de voerkosten.

Voerkosten

Voercoöperatie Vitelia investeerde de laatste jaren fors in een efficiëntere organisatie en een hoogwaardige voertechniek om haar leden een hoge kwaliteit voer tegen een gunstige kostprijs te kunnen bieden. Zo reduceerde Vitelia het aantal productielocaties tot twee en transformeerde het bedrijf de overgebleven voerfabrieken tot één van de meest innovatieve voerfabrieken van Nederland. Dat deed Vitelia met een gloednieuwe Magi-Con en Magi-Mill installatie. Uit de meest recente kengetallenspiegel van Agrovision, blijkt dat de stappen van de Noord-Limburgse voercoöperatie succesvol zijn. Vitelia bedrijven produceerden het afgelopen half jaar gemiddeld 0,5 gespeend big per zeug meer dan vergelijkbare bedrijven elders in Nederland (namelijk 27,7 in plaats van 27,2 gemiddeld). Opvallend genoeg gaven ze in deze situatie € 4,32 minder per 100 kg biggenvoer uit. Een besparing die oploopt tot € 1,- per big per jaar. Vitelia klanten met een gemiddelde zeugenomvang boekten door de hogere biggenproductie en de besparing op de voerkosten een bedrijfsresultaat dat bijna € 20.000 euro hoger ligt dan van andere zeugenbedrijven. Vitelia klanten met vleesvarkens haalden dezelfde groeiresultaten als hun collega’s. Ze betaalden net als de zeugenhouders aanzienlijk minder voor hun voer. Gemiddeld waren de Vitelia klanten met vleesvarkens € 1,42 minder per 100 kg voer kwijt dan hun collega’s. Vleesvarkens gevoerd met Vitelia voer bleken een betere EW-conversie te hebben. Door het scherp geprijsde voer én de gunstigere EW-conversie, boekten de klanten een aanzienlijk hogere opbrengst per afgeleverd vleesvarken. Voor een vleesvarkenbedrijf met een gemiddelde omvang komt dit gemiddeld neer op iets meer dan €30.000,- per bedrijf.

Voer op maat

Vitelia wijdt de gunstige resultaten aan haar efficiëntere organisatie en de nieuwe voertechnieken Magi-Con en Magi-Mill. Daardoor is het bedrijf in staat scherp geprijsd voer te leveren tegen de best mogelijke voerspecificaties. Met de Magi-Con voerinstallatie kan Vitelia volledig automatisch een breed assortiment aan diervoeders exact naar wens van elke individuele klant produceren. Met Magi-con kunnen speciale bewerkingen worden uitgevoerd zoals het voorbewerken van grondstoffen, het expanderen van voer en het onder hoge druk toevoegen van vloeistoffen zoals vetten, vitaminen en mineralen. Met de nieuwe bewerkingen kunnen grondstoffen beter worden ontsloten waardoor ze beter verteerbaar zijn. De Magi-Mill voerinstallatie van Vitelia bevat één van de meest innovatieve maal/menginstallaties van Nederland. Met Magi-Mill kan Vitelia snel en gemakkelijk switchen, combineren en variëren met maalprocessen. Dat maakt het mogelijk grondstoffen afzonderlijk volgens de meest geschikte techniek te vermalen tot de juiste deeltjesgrootte en vorm. Voer uit de Magi-Mill is beter verteerbaar en essentiële voedingsstoffen worden beter opgenomen. Dit leidt tot gezondere varkens met betere productieresultaten.

Magi-MaXX

Nieuw is het Magi-MaXX voerconcept voor varkens. Het concept richt zich op een maximale groei voor biggen en vleesvarkens, een verlaagde voerconversie en een verminderde uitstoot van fosfaat. Uit de eerste onderzoeksresultaten met dit voer blijken biggen ruim 400 gram per dag en vleesvarkens meer dan een kilo per dag te kunnen groeien. Dit wordt bereikt door de juiste grondstofkeuze, grondstofbehandeling en toepassing van de juiste maal/mengtechniek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

“Actuele reportages helpen mij bij het zoeken naar nieuwe kansen in de markt.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Juul Jenneskens de voor abonnees gratis dossiers in de webshop van De Molenaar.

“Dankzij De Molenaar weet ik precies wat er in de branche speelt. En wat handig dat dat altijd en overal digitaal kan.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Niels Claassen het gemak van het online archief van De Molenaar. Gratis en exclusief voor abonnees.