Nieuws

Meer sturing energieopname met krachtvoer en stro

Melkveehouders die hun droogstaande koeien stro en krachtvoer geven, behalen een meeropbrengst van 100 euro per koe per jaar. Dit blijkt uit een proef van Agrifirm waarbij een gangbaar droogstandsrantsoen is vergeleken met een rantsoen van stro en speciaal krachtvoer.

Ruwvoeropname na afkalven

Opvallend in de resultaten, is dat met de inzet van stro en krachtvoer, de ruwvoeropname na afkalven zeer snel stijgt. De 6 kg lagere ruwvoeropname voor afkalven wordt in de lactatie omgezet in een 1 kg hogere opname. Deze hogere ruwvoeropname resulteert in een melkproductie die de eerste 60 dagen 2 kg per dag hoger ligt. In de totale lactatie zou dit voor de koeien die stro en krachtvoer krijgen neerkomen op 400 kg meer melk. Het melkeiwitgehalte lag op een vergelijkbaar niveau.

Financieel voordeel

Het gangbare droogstandsrantsoen en het stro en krachtvoerrantsoen kosten bij de huidige ruwvoerprijzen beide zo'n € 2,31/dier/dag. Het extra ruwvoer dat na afkalven is opgenomen vertegenwoordigt een investering van circa € 24 per koe op jaarbasis. Daar staat € 123 aan hogere melkopbrengsten tegenover, volgens Agrifirm.

Verklaring betere productie

Op veel melkveebedrijven krijgen koeien te veel energie binnen tijdens de droogstand waardoor vervetting optreedt. Met de inzet van speciaal krachtvoer en tarwestro kan maximaal gestuurd worden op de energieopname en wordt vervetting voorkomen, concludeert de voerlevernacier. Daardoor starten de koeien gemakkelijker op, worden stofwisselingsziekten voorkomen en produceren ze meer melk. Deze Total Droogstand-strategie past binnen de bekende 100-dagenaanpak waarbij een goede productie met gezonde koeien en gemakkelijk werken centraal staat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

“Actuele reportages helpen mij bij het zoeken naar nieuwe kansen in de markt.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Juul Jenneskens de voor abonnees gratis dossiers in de webshop van De Molenaar.

“Dankzij De Molenaar weet ik precies wat er in de branche speelt. En wat handig dat dat altijd en overal digitaal kan.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Niels Claassen het gemak van het online archief van De Molenaar. Gratis en exclusief voor abonnees.