Nieuws

Onderzoekers van het instituut Impact van de Universiteit Twente zijn er in geslaagd een technologie te ontwikkelen waarmee olie uit bos- en landbouwafval zó kan worden gewonnen dat die in bestaande raffinaderijen tot transportbrandstof kan worden verwerkt.

Nieuwe techniek

Met de nieuwe techniek wordt het afval eerste vloeibaar gemaakt waarna er in een tweede proces onder hoge druk waterstof en een katalysator aan toegevoegd wordt, waarna de olie kan worden geraffineerd.

Project Biocoup

De doorbraak is aan de Universiteit Twente bereikt binnen het grote Europese project Biocoup, waarin de Universiteit Twente samenwerkt met diverse andere Europese universiteiten en bedrijven. Doel van Biocoup is om methoden te ontwikkelen om uit biomassa olie te winnen die geschikt is voor bestaande raffinaderijen, zodat er geen dure nieuwe infrastructuur hoeft te worden aangelegd.

Waarde

De nieuwe techniek is ontwikkeld door dr. Kees Hogendoorn, projectleider binnen Biocoup en dr. Sascha Kersten, leider van de vakgroep Thermo-Chemical Conversion of Biomass van het onderzoeksinstituut Impact van de Universiteit Twente. Zij leggen de waarde van de doorbraak uit: "Op dit moment bestaat vijf procent van de brandstof die we tanken al uit biobrandstoffen. Maar hiervoor wordt vooral zogenaamde eetbare biomassa (ondermeer suikerriet) gebruikt, ook wel eerste generatie genoemd. Wij werken met een volgende generatie, bestaande uit bos- en landbouwafval. Hiervan is niet alleen veel meer beschikbaar. Het is ook veel minder belastend omdat het niet concurreert met de voedselketen. We onderzoeken zelfs of je met onze methode ook papierslib en andere afvalstromen kunt gebruiken."

Termijn

De (pyrolyse-)olie die aanvankelijk uit het afval wordt gewonnen, bevat te veel zuurstof . Die wordt eruit gehaald met behulp van waterstof. Hogendoorn en Kersten willen het gebruik van die dure waterstof in hun nieuwe methode nog zoveel mogelijk beperken.
Kersten verwacht dat brandstofwinning uit afval binnen zo'n 5 jaar ook echt grootschalig kan worden toegepast. Hij denkt dat binnen 10 jaar tot 20 procent van de transportbrandstof voor vrachtwagens, personenauto's en vliegtuigen op deze manier kan worden gewonnen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.