Nieuws

Europees Commissaris Siim Kallas (Transport) heeft maatregelen voorgesteld die de concurrentie op het spoor moeten verbeteren. EVO steunt de Europese Commissie in haar doel om spoorliberalisering binnen de EU te bevorderen, maar vindt dat de maatregelen niet ver genoeg gaan.

Scheiding

Het ontbreekt volgens EVO aan een strikte scheiding tussen netwerkbeheerder en spoorvervoerder. De belangenorganisatie van verladers vindt vooral dat naast strengere Europese regels, een betere naleving van de bestaande regels door de lidstaten noodzakelijk is.

Spoorwegpakket

Tot op heden wordt het Europese spoor niet optimaal benut omdat de meeste Europese lidstaten, zoals Frankrijk, België en Duitsland, zich niet houden aan de bestaande regels voor het bevorderen van spoorliberalisatie (het ‘eerste spoorwegpakket). Een geliberaliseerd Europees spoornetwerk vormt volgens EVO het fundament voor een hoog serviceniveau op een duurzaam spoor. Pas als er sprake is van een betere dienstverlening kan het spoor een serieus alternatief voor het overbelaste weggennet vormen.

Naleven

De Europese Commissie liet in mei weten Europese lidstaten die de liberaliseringsregels niet correct implementeren, hier middels een inbreukprocedure alsnog toe te dwingen. EVO vindt echter dat de markt niet kan wachten op een jarenlang slepende procedure bij het Europese Hof van Justitie. Lidstaten zullen dus zelf de politieke wil moeten tonen om afgesproken regels na te leven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.