Nieuws

EVO presenteert top-10 administratieve lasten 2010

Verladersorganisatie EVO presenteert voor de zevende keer de jaarlijkse Top-10 van administratieve lasten en overbodige regels. Grote ergernis van bedrijven die goederen te vervoeren hebben is het woud aan controle-instanties van de overheid.

Hinderpalen

Vervoerders worden horendol van de krappe venstertijden, lengtebeperkingen, gewichtsbeperkingen en geluidseisen. EVO stelt concrete maatregelen voor om hinderpalen weg te nemen.

Bijtellingsregeling

Ondanks alle pogingen om de fiscale bijtellingsregeling voor bedrijven met bestelauto's te vereenvoudigen, registreren nog steeds vele duizenden bestelautorijders dagelijks iedere gereden rit. "En dat is naast een administratieve last ook een risicovolle bezigheid", meent Evo. "Want als zij ritten verkeerd of niet noteren, riskeren ze een naheffingsaanslag van duizenden euro's plus een boete. En met twintig ritten op een dag is een fout snel gemaakt." EVO wil dat ondernemers de mogelijkheid krijgen de bijtelling voor een vast bedrag per bestelauto af te kopen.

Controles

De Nederlandse overheid kent dertien controle-instanties voor bedrijven. De manier waarop bedrijven de gegevens moeten aanleveren verschilt per controle-instantie (verschil in format en rapportagemoment). "Daardoor moeten ondernemers steeds opnieuw dezelfde gegevens aanleveren bij verschillende overheidsdiensten. Soms moeten hiervoor zelfs aparte applicaties worden aangekocht. De overheid belooft al jaren één loket te realiseren waarbij ondernemers maar één keer hun gegevens hoeven in te dienen. Helaas heeft een ondernemer, afhankelijk van het soort goederen, nog steeds met drie of vier controle-instanties te maken", aldus de organisatie. EVO wil dat één loket eindelijk wordt gerealiseerd. "Dat draagt ook nog eens bij aan efficiencywinst bij de overheid zelf."

Nachtdistributie

Omdat iedere gemeente andere beperkingen kent, kunnen bevoorraders nauwelijks een fatsoenlijke planning maken, stelt EVO. "Deze maatregelen kosten het bedrijfsleven jaarlijks bovendien 425 miljoen euro. Tot slot komen ze de leefbaarheid niet ten goede. Omdat bedrijven vanwege de lengte- en gewichtsbeperkingen twee kleine voertuigen moeten inzetten in plaats van één grotere, neemt de uitstoot van schadelijke gassen toe. En door de venstertijden rijden vrachtauto's precies op het moment dat kinderen naar school fietsen." Volgens EVO moeten gemeenten samen met alle betrokkenen de durf hebben om de huidige belemmeringen zoals venstertijden en lengtebeperkingen af te schaffen, als dat de leefbaarheid ten goede komt. Verder denkt EVO aan slimme oplossingen als nachtdistributie, stadsdistributiecentra, het optimaliseren van bevoorradingsroutes en laad- en loslocaties.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.