Nieuws

Fusies en overnames succesvolle in Agrifood

Fusies en overnames, joint-ventures en andere vormen van samenwerking blijken succesvolle manieren om het rendement te verbeteren in de Agrifood. Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro naar corporate development en het effect hiervan op de bedrijfsprestaties.

Partnerships

In totaal zijn 3.058 strategische partnerships in de Agrifood bestudeerd. Hieruit blijkt dat corporate development in eerste instantie zorgt voor betere financiële prestaties. Bij uitbreiding van het netwerk met een te groot aantal partners wordt het effect ervan echter negatief.

Optimum

Het optimale resultaat wordt in dit onderzoek gemiddeld bereikt als een bedrijf ongeveer acht partnerships per jaar aangaat. Worden dit er meer, dan ontstaat er een negatieve invloed op het rendement. Redenen hiervoor zijn onder andere toenemende kosten voor het managen van meerdere integratieprocessen en voor het onderhouden van contacten met diverse partners. Overmoed ligt ook op de loer, dus ABN Amro waarschuwt: "netwerken zijn een middel, geen doel op zich."

Producttechnologie

In het ‘bedrijven' van corporate development is het devies: focus op product- of procestechnologie. "Technologie vormt meer en meer een onderscheidende factor in de sector. Het vinden van technologische partners draagt dus bij aan het succes van Agrifoodbedrijven." De afstand tussen de Agrifood en meer technologische gebieden als ‘life science', (petro)chemie en farmacie wordt steeds kleiner.

Internationaal

Daarnaast is de bank behoedzaam in haar advies als het gaat om internationale overnames. Deze zijn namelijk moeilijker te beheersen en vereisen een langere voorbereiding. In veel gevallen is het wijs om eerst een minderheidsbelang te nemen of een andere vorm van partnership aan te gaan.

Schaalvergroting

Het aandeel private label neemt toe. De overheid stelt striktere eisen aan voedingsmiddelen en het speelveld wordt steeds internationaler. Een zekere schaalgrootte zal daarmee nog belangrijker worden. Intensievere samenwerking wordt verwacht, binnen en tussen sectoren. "Kennis vergaren over succesvolle acties in corporate development is zo waardevoller dan ooit en de ‘kunde van samenwerken' van toenemend belang."

Onderzoek

Voor het onderzoek is een selectie van 3.058 bedrijven gemaakt uit 59.977 corporate development transacties wereldwijd over de periode 1996 tot 2005. Voor dit onderzoek werkte ABN Amro samen met Cranfield University (Londen, Groot-Brittannië).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

“Actuele reportages helpen mij bij het zoeken naar nieuwe kansen in de markt.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Juul Jenneskens de voor abonnees gratis dossiers in de webshop van De Molenaar.

“Dankzij De Molenaar weet ik precies wat er in de branche speelt. En wat handig dat dat altijd en overal digitaal kan.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Niels Claassen het gemak van het online archief van De Molenaar. Gratis en exclusief voor abonnees.