Nieuws

Vrachtwagens belasten voor milieuschade

EU-landen mogen vrachtwagens waarschijnlijk gemiddeld zo'n 3 eurocent per kilometer in rekening gaan brengen voor luchtverontreiniging en geluidsoverlast.

Spits 

Bovendien kunnen ze de tarieven die nu al gelden voor het gebruik van het wegennet, straks variëren, zodat rijden in de spits duurder en in de daluren goedkoper wordt.

Voorstel

De EU-ministers van Transport buigen zich over een voorstel hiertoe. Dat gaat minder ver dan wat de Europese Commissie en het Europarlement wilden. Hun wens om ook de kosten van files aan de transportbedrijven door te berekenen, wijzen de EU-landen af. Ze willen deze kosten niet eenzijdig afwentelen op de vrachtsector.

Instemmen

De ministers zullen waarschijnlijk wel instemmen met het voorstel van huidig EU-voorzitter België om een heffing mogelijk te maken voor de milieukosten. Daarbij gaat het voor een moderne vrachtwagen om maximaal 3 cent per kilometer op ringwegen rond de steden en om 2 cent per kilometer op de buitenwegen. Voor oude, sterk vervuilende vrachtwagens zou dat een stuk meer worden.

Geluidshinder

Voor geluidshinder zouden de EU-landen per vrachtwagen overdag 1 cent per kilometer en 's nachts 2 cent per kilometer kunnen gaan heffen, maar alleen op wegen die dicht bij steden liggen. De lidstaten worden overigens niet verplicht de heffingen in te voeren; ze kunnen daarover zelf beslissen.

Tol

Verder komt er waarschijnlijk de mogelijkheid om de tol voor het wegennet hoger te maken in de spits en lager in de daluren. Nu betalen truckers in de meeste EU-landen zo'n 15 cent per kilometer. Mogelijk wordt dat in de spits het dubbele of nog meer.

Heffingen

Als de EU-ministers het eens worden over de herziening van het zogeheten Eurovignet, moet het Europees Parlement nog met de plannen instemmen. Maar ook als dat gebeurt, zullen de meeste lidstaten op korte termijn nog geen extra heffingen introduceren, verwachten ingewijden. In de meeste lidstaten ontbreken daartoe ook de voorzieningen, zoals camera's.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.