Nieuws

Arla Foods Nederland heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Solidaridad. Per 1 november 2010 ondersteunt de zuivelonderneming uit Nijkerk kleinschalige gezinsbedrijven in Brazilië bij hun duurzame sojateelt.

Sojaveevoer

De hoeveelheid soja die kleinschalige gezinsboeren in Brazilië telen, komt overeen met de helft van het sojaveevoer dat nodig is voor de melk die Arla gebruikt voor haar merkzuivel (Arla en Friesche Vlag). Voor de andere helft koopt Arla vanaf 2011 soja die voldoet aan de standaard van de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja (RTRS).

Solidaridad

"Arla ondersteunt boeren op gezinsbedrijven om duurzamer te produceren. Arla zet hiermee een betekenisvolle stap", zegt Nico Roozen, directeur Solidaridad. "Als eerste bedrijf in Nederland zegt Arla bovendien toe over te stappen op duurzame soja volgens RTRS-criteria zodra deze in 2011 beschikbaar komt. Nu Arla en FrieslandCampina voor hun merkproducten zijn overgegaan naar duurzame soja, is het zaak dat supermarkten voor hun huismerken gaan volgen."

Programma

Arla Foods Nederland neemt vanaf 1 november 2010 deel aan het Soy Producer Support Initiative (SOYPSI) voor duurzame soja. SOYPSI is een gezamenlijk programma van Solidaridad, World Wildlife Fund for Nature en de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja (RTRS). SOYPSI ondersteunt kleinschalige boerenbedrijven in ontwikkelingslanden bij duurzame sojaproductie.

Standaard

Op concernniveau is Arla Foods lid van de Round Table on Responsible Soy waarbij producenten, afnemers en andere organisaties uit twintig landen zijn aangesloten. De Round Table heeft een standaard ontwikkeld die rekening houdt met het milieu (behoud van het regenwoud) maar bijvoorbeeld ook met belangen van lokale woongemeenschappen en rechten van werknemers in de soja.

Vervolgstap

"Na onze eerdere stappen op het gebied van duurzaamheid, zoals groene stroom, Green Order, FSC-verpakkingen en ondersteuning van Nederlandse natuurgebieden, zetten we met de stimulering van duurzame soja een belangrijke vervolgstap", zegt Marc Ligthart, Managing Director van Arla Foods Nederland. De stimulering van duurzame soja maakt deel uit van Arla's duurzaamheidsprogramma ‘Dichter bij de natuur'. Dit programma heeft betekenis voor alle facetten van de bedrijfsvoering: melk, ingrediënten, verpakkingen, productie, distributie maar ook de interne organisatie en cultuur. Daarbij is de focus gericht op efficiënt gebruik van natuurlijke bronnen, op het tegengaan van verspilling, op klimaat en milieu, duurzame landbouw en op dierenwelzijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.