Nieuws

Hoge kosten containervervoer door storingen

Containerwegvervoerders hebben de laatste weken te maken met een opeenstapeling van verstoringen en vertragingen op containerterminals en depots in de Rotterdamse Haven. Als gevolg van deze vertragingen lopen de kosten voor de vervoerders enorm op.

Vertragingen

De Alliantie Zeecontainervervoerders (AZV), deelmarkt van Transport en Logistiek en Nederland (TLN), maakt zich ernstig zorgen over de aanhoudende problemen. De aanhoudende vertragingen en verstoringen zijn een doorn in het oog van de containervervoerders. Afgelopen weken werden zij herhaaldelijk getroffen door problemen van verschillende aard bij de containerterminals en depots in de haven van Rotterdam. Storingen in de terminal en douanesystemen, gesloten slagbomen, winterse weersomstandigheden, uitval van kranen en heftrucks, piekdrukte op depots tot zelfs een complete stroomuitval waren afgelopen weken eerder regel dan uitzondering.

Kosten

Gevolgen van al deze problemen zijn onvoorziene wachttijden, missen van aansluitende ritten of verschuiving van ritten naar andere dagen. Noodgedwongen verblijven chauffeurs lange tijd onder moeilijke omstandigheden in de Rotterdamse haven en komen in de problemen met de rij- en rusttijden die zwaar beboet worden in binnen- en buitenland.
"Door deze ontwikkelingen lopen containervervoerders omzet mis en worden zij geconfronteerd met hogere kosten die zij moeilijk kunnen verhalen. Een zorgwekkende ontwikkeling, zeker in deze tijd dat de winstmarges op vervoer nog steeds achterblijven bij de stijgende vraag naar vervoer", aldus Peter Sierat, algemeen directeur TLN.

Opdrachtgevers

De AZV heeft begrip voor het feit dat er altijd onvoorziene omstandigheden kunnen plaatsvinden waardoor er vertragingen ontstaan in de afhandeling van containers. Feit is wel dat de vervoerder hiervan bijna altijd de dupe is. In het algemeen hebben opdrachtgevers weinig begrip en laten de vervoerders bijna letterlijk in de kou staan wachten. De AZV wil dat opdrachtgevers hun verantwoordelijkheid nemen en de de vervoerder niet opzadelt met problemen die buiten haar macht liggen. Helaas komt het te vaak voor dat partijen zich beroepen op overmacht en de vervoerder uiteindelijk de rekening betaalt.

Samenwerken

EVO vindt dat verladers en vervoerders samen moeten optrekken, als er bij het Havenbedrijf Rotterdam c.q. bedrijven met wie verladers/transporteurs zaken doen teveel technische storingen en dergelijke zijn die leiden tot vertragingen in de logistieke keten en bij het vervoer van goederen. EVO wil de problemen graag samen met TLN bij betreffende partijen onder de aandacht brengen. Zij zijn immers degenen die op de feitelijke problemen – de oorzaak – moeten worden aangesproken.

Besprekingen

De oproep van TLN aan het adres van verladers interpreteert EVO als een oproep om in de contractbesprekingen tussen individuele transporteurs en verladers vormen van overmacht als onderdeel van het contract aan de orde te stellen. "Dat is dan vooral ook een oproep aan transportbedrijven zelf. Zij kunnen hun eigen bedrijfsrisico's en de omstandigheden, zoals weer en falende techniek het beste inschatten en moeten die bespreekbaar maken bij contractonderhandelingen met verladers."

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.