Nieuws

Diervoederbedrijf De Heus komt met de De Heus Risicodemper, een intrument dat de pieken en dalen in de varkensprijs afvlakt. De diervoederfabrikant hoopt hiermee meer varkenshouders te bewegen over te stappen op 'all in, all out'.

Rendementsverbetering

Het 'all in, all out' concept leidt tot een substantiele rendementsverbetering in de vleesvarkenshouderij, stelt Henk van Kuik, sectormanager varkenshouderij bij De Heus. "Het resultaat op de bedrijven kan met minstens 10 euro per varkensplaats verbeteren, door over te stappen op dat systeem."

Prijsontwikkeling

Toch zijn varkenshouders moeilijk te bewegen over te stappen op dit systeem, heeft Van Kuik ervaren. "Belangrijkste bezwaar is de prijsontwikkeling in de vleessector. Boeren zijn sterk afhankelijk van biggenprijzen, voerkosten en natuurlijk de prijs die ze krijgen voor het afgeleverde vlees. Om zo weinig mogelijk risico te lopen dat een verkeerd marktmoment het jaarrendement teveel beinvloed, kiezen boeren voor het opleggen in fases." Daarmee wordt de rendementsverbetering van 'all in, all out' niet benut, stelt De Heus.

Risicodemper

Om boeren toch te laten profiteren van het hogere rendement, komt De Heus vleesvarkenshouders tegemoet met het instrument 'De Heus Risicodemper'. Boeren die kiezen voor een 9 ronde contract met De Heus, zijn verzekerd van een gemiddelde varkensprijs over een 17 weekse periode. "Hierdoor worden pieken en dalen uit de markt afgevlakt. Ze vallen niet weg, maar worden minder extreem", aldus Van Kuik. Hij verwacht dat de hogere prijszekerheid boeren over de streep zal trekken om over te schakelen op 'all in, all out'. "En als ze dat eenmaal gewend zijn, willen ze nooit meer anders. Daarvan ben ik overtuigd", aldus Van Kuik. Meer over De Heus Risicodemper leest u in PlattelandsPost nr. 1 (verschijnt op 21 januari 2011)

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

“Actuele reportages helpen mij bij het zoeken naar nieuwe kansen in de markt.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Juul Jenneskens de voor abonnees gratis dossiers in de webshop van De Molenaar.

“Dankzij De Molenaar weet ik precies wat er in de branche speelt. En wat handig dat dat altijd en overal digitaal kan.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Niels Claassen het gemak van het online archief van De Molenaar. Gratis en exclusief voor abonnees.