Nieuws

Nederland moet vaker opdrachten binnen halen bij de aanbestedingen van Internationale Financiële Instellingen zoals de Wereldbank. Overheid en bedrijfsleven kunnen gezamenlijk actie ondernemen om dit te bewerkstelligen, aldus staatssecretaris Henk Bleker.

Daling

Dat zei staatssecretaris Bleker (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie) tijdens de 'Bedrijfslevenbijeenkomst IFI aanbestedingen'. "Aanbestedingen IFI's, zoals de Wereldbank of de EBRD, bieden Nederlandse ondernemers interessante kansen. Jaarlijks besteden zij miljarden euro's aan projecten in ontwikkelingslanden en landen in een overgangsfase. Openbare aanbestedingen die daar wereldwijd uit voortvloeien, vormen een grote markt met projecten die variëren van technische assistentie en openbare werken tot leverantie van goederen." Deze kansen lijken volgens de staatssecretaris onvoldoende te worden benut. Het aantal door Nederlandse bedrijven gewonnen IFI-tenders is de afgelopen jaren flink gedaald.

Concurrentie

Bleker wijst erop dat niet alleen Nederlandse bedrijven minder opdrachten krijgen. "De toegenomen concurrentie, vooral door Brazilië, Rusland, India en China (BRIC-landen), en gebrek aan transparantie zorgen ervoor dat de Nederlandse problemen vergelijkbaar zijn met die van andere Europese landen."

Economische diplomatie

Tijdens de bijeenkomst werd besproken op welke wijze overheid en bedrijfsleven meer samen kunnen werken bij de aanbestedingen van IFI´s. Alleen gezamenlijke actie van overheid en bedrijfsleven zal leiden tot verbetering, aldus Bleker. Omdat de landen die geld lenen van IFI´s zelf de aanbesteding uitvoeren, moeten volgens Bleker ook de Nederlandse diplomatieke posten actief zijn met het in kaart brengen en volgen van de aanbestedingen.

Lange termijnrelaties

Bedrijven kunnen volgens de staatssecretaris profiteren door samen te werken in clusters, door te investeren in lange termijnrelaties met landen en het eigen product aan te passen op de vraag.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

“Actuele reportages helpen mij bij het zoeken naar nieuwe kansen in de markt.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Juul Jenneskens de voor abonnees gratis dossiers in de webshop van De Molenaar.

“Dankzij De Molenaar weet ik precies wat er in de branche speelt. En wat handig dat dat altijd en overal digitaal kan.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Niels Claassen het gemak van het online archief van De Molenaar. Gratis en exclusief voor abonnees.