Nieuws

Naar 100 procent RTRS-gecertificeerde soja

In 2011 wordt minimaal 250.000 ton sojameel geïmporteerd op initiatief van de Stichting IDS, waarvan een substantieel deel is gecertificeerd volgens de huidige RTRS-standaard. In 2015 zal in Nederland alleen nog soja worden gebruikt volgens de RTRS-standaard. Dat is dan ongeveer 2 miljoen ton sojameel.

Doelstelling

Deze doelen stelt de Stichting IDS, op basis van een discussiebijeenkomst in Wageningen. Daar werd de unanieme conclusie getrokken dat het proces rond RTRS (Ronde Tafel voor Verantwoorde Sojaproductie) het enige multi-stakeholderinitiatief is, dat wereldwijd tot één standaard voor duurzame soja leidt. Partijen committeren zich aan collectieve aanpak in de ketens en hebben volledige consensus over de gezamenlijke aanpak voor het maken van afspraken over toenemend gebruik van RTRS-soja voor de Nederlandse markt.

Markttransitie

Vertegenwoordigers van Wereld Natuurfonds, Solidaridad, Cargill, Cefetra, Ahold, Initiatief Duurzame Handel (IDH) en de Belgische/Europese diervoederindustrie Bemefa/Fefac verzorgden introducties op het thema ‘markttransitie'. In de gedachtenwisseling kwam scherp op tafel dat het hébben van een RTRS-standaard nog niet betekent dat er voldoende RTRS-soja wordt verhandeld. Ten eerste moeten kosten worden gemaakt die zich niet terugvertalen in een hogere opbrengstprijs. Ten tweede is er tijd nodig om bewustzijn bij sojaproducenten te verhogen (aanbod) en de RTRS-organisatie verder in te richten op het certificatietraject.

Toename

De RTRS is een internationaal initiatief van boeren, maatschappelijke organisaties en de sojaverwerkende-industrie om de mondiale sojaproductie te verduurzamen. De Stichting IDS is enkele jaren geleden opgericht om het proces van de RTRS te versnellen. Nu er RTRS-soja beschikbaar is, moeten vraag en aanbod van RTRS-soja gaan toenemen. IDS ondersteunt daarbij en wil dit jaar bezien in hoeverre de transitie naar mainstream gebruik van RTRS-soja in Nederland op gang komt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

“Actuele reportages helpen mij bij het zoeken naar nieuwe kansen in de markt.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Juul Jenneskens de voor abonnees gratis dossiers in de webshop van De Molenaar.

“Dankzij De Molenaar weet ik precies wat er in de branche speelt. En wat handig dat dat altijd en overal digitaal kan.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Niels Claassen het gemak van het online archief van De Molenaar. Gratis en exclusief voor abonnees.