Nieuws

Agrifirm boekt winst

Agrifirm boekte het afgelopen jaar twee miljard euro omzet en 24,7 miljoen euro winst. Het percentage eigen vermogen, licht gestegen naar ruim 48 procent, geeft het bedrijf een stevige financiële basis.

Veranderingen

"Een goed financieel resultaat in een jaar vol veranderingen", vat voorzitter van de hoofddirectie Kees Sijssens samen. "Dit nettoresultaat behalen we namelijk na aftrek van bijna negen miljoen euro klantenkorting en een forse post fusiekosten Van de in totaal ruim 25 miljoen euro éénmalige fusiekosten is meer dan 22 miljoen euro in 2010 geboekt."

Effecten fusie

De voordelen van de fusie tussen het oude Agrifirm en Cehave Landbouwbelang blijken groter te zijn dan de eerder aangekondigde 20 miljoen euro per jaar. Het bedrag is opgelopen naar jaarlijks ruim 21 miljoen euro. Naast inkoopvoordelen gaat het hierbij ook om efficiency. Door de productie optimaal te organiseren, kunnen kostenvoordelen worden behaald. Zo maakte Agrifirm onlangs bekend dat in diverse vestigingen wordt geïnvesteerd, terwijl enkele andere vestigingen zullen worden gesloten.
Tenslotte levert de fusie een bundeling van kennis en ervaring op. Voorbeelden zijn de uitrol van succesvolle innovatieve concepten zoals Air Line-voeders (varkenshouderij), 100-dagenaanpak (melkveehouderij) en het kernvoerconcept in de vleespluimveehouderij.

Marktomstandigheden

In de rundveehouderij was de ontwikkeling positief, vooral omdat de melkprijs zich in 2010 herstelde van het zeer lage niveau in het voorgaande jaar. Melkveehouders sturen, vanwege de fluctuaties in de melkprijs, ook steeds bewuster op de kostprijs per kilogram melk. Daarin ondersteunt Agrifirm hen door het resultaat op het boerenerf centraal te stellen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

“Actuele reportages helpen mij bij het zoeken naar nieuwe kansen in de markt.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Juul Jenneskens de voor abonnees gratis dossiers in de webshop van De Molenaar.

“Dankzij De Molenaar weet ik precies wat er in de branche speelt. En wat handig dat dat altijd en overal digitaal kan.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Niels Claassen het gemak van het online archief van De Molenaar. Gratis en exclusief voor abonnees.