Nieuws

Agrifirm Feed lanceert 100-dagenaanpak

Agrifirm Feed heeft een nieuw concept voor melkveehouders op de markt gebracht: de 100-dagenaanpak. Deze moet er voor zorgen dat koeien in optimale conditie de droogstand doorkomen, vlot afkalven, gezond opstarten en snel weer drachtig worden. Adviezen voor voeding en huisvesting worden gecombineerd.

Aanpak

De 100 dagen van droogstand, afkalven en opstarten zijn cruciaal voor elke koe. De 100-dagenaanpak van Agrifirm Feed is gericht op de 50 dagen voor en 50 dagen na het afkalven. Er zijn twee concepten voor de droogstand waaruit de veehouder kan kiezen. Het eerste is het voeren van een gemengd laag-energetisch rantsoen op basis van eigen ruwvoer. Het tweede concept, het Total Dryconcept, is samengesteld op basis van stro en brok. Binnen de aanpak werkt de veehouder met één gemengd rantsoen voor de hele droogstand. Koeien die tijdens de droogstand een laag-energetisch rantsoen krijgen, houden rond het afkalven een goede voeropname, waardoor de dip in voeropname uitblijft, aldus Agrifirm. De productie kan hierdoor oplopen tot 400 liter melk meer per lactatie.

Gezonde koeien

Door de pens van de koeien tijdens de droogstand te ‘trainen', wennen zij sneller aan het hoogwaardige melkveerantsoen. Daardoor komen typische stofwisselingsaandoeningen en afkalfziekten minder voor. Een gemiddeld bedrijf kan met aanpak het aantal typische aandoeningen gemakkelijk halveren. Dat zou voor een bedrijf met 120 melkkoeien een verbetering van het resultaat betekenen van 10.000 euro.

Onderzoek

De aanpak is opgebouwd uit concepten die zich in de praktijk hebben bewezen. Het is gebaseerd op onderzoek van onder meer het Agrifirm Innovation Center en de proefboerderij van Wageningen UR Livestock Research in Lelystad. In dit bestand is het effect van de aanpak op voeropname, leververvetting en melkziekte weergegeven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

“Actuele reportages helpen mij bij het zoeken naar nieuwe kansen in de markt.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Juul Jenneskens de voor abonnees gratis dossiers in de webshop van De Molenaar.

“Dankzij De Molenaar weet ik precies wat er in de branche speelt. En wat handig dat dat altijd en overal digitaal kan.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Niels Claassen het gemak van het online archief van De Molenaar. Gratis en exclusief voor abonnees.