Nieuws

LZV’s toegelaten op Nederlandse wegen

Extra lange en zware vrachtwagens (LZV’s) worden in Nederland toegestaan op de weg. Uit uitgebreide proeven blijkt dat dit type vrachtwagen zuiniger en dus goedkoper en schoner is dan gewone vrachtwagens.

Voorop

Met dit besluit loopt minister Schultz van Haegen van Infra en Milieu vooruit op de Europese Commissie, die internationaal transport met deze voertuigen nog verbiedt. “Het is onbegrijpelijk dat de Europese Unie wel ambities toont om wat te doen aan efficiënt transport, maar deze kans laat liggen”, aldus Schultz van Haegen.

Besparen

Afgelopen jaar reden er in Nederland 400 LZV’s. In dat jaar hebben ze 20 miljoen vrachtauto kilometers bespaard. Door LZV’s niet langer in een proef, maar permanent toe te staan, wordt het voor de transport sector interessant om hierin te investeren. Schultz van Haegen: “Doordat er per LZV meer kan worden vervoerd, dragen deze vrachtwagens bij aan een betere benutting van de weg, lagere transportkosten en minder belasting voor het milieu.”

Signaal

De Nederlandse regering pleit in de Europese Unie al jaren voor het toestaan van LZV’s in het Europese wegtransport. Minister Schultz van Haegen wil met deze stap het signaal afgeven dat het gebruik van LZV’s een positieve impuls voor het wegtransport is. Op dit moment spreekt de EU, in het kader van het Witboek Transport, over nieuwe voorstellen op het gebied van wegtransport. De inzet van Nederland is om barrières in regelgeving zo snel mogelijk aan te pakken. Hierbij wordt ook gedacht aan het toestaan van aerodynamischer vormgeving van trucks en aan vrije cabotage. Bij dat laatste kunnen buitenlandse chauffeurs in andere landen transport verrichten. Schultz: “Het zijn dit soort regels die grote belemmeringen vormen voor een sterke Nederlandse transportsector, maar ook voor efficiënt vervoer in de EU. Het zijn de quick wins voor de Europese transportsector.”

Vervoeren

Een LZV is een vrachtwagen van maximaal 25,25 meter, in plaats van de gebruikelijke 18,75 meter en weegt maximaal 60 ton in plaats van 50 ton. Daardoor kan een LZV tot 60 procent meer vervoeren dan een gewone vrachtwagen. In vergelijking tot een gewone vrachtwagen kan een LZV tot 27 procent aan CO2 uitstoot besparen. Om de verkeersveiligheid te waarborgen moeten de chauffeurs van een LZV een extra examen afleggen en worden er eisen gesteld aan de voertuigen en routes.

Proeven

Buiten Nederland rijden er in Zweden en Finland permanent LZV’s en in Duitsland, Denemarken en Noorwegen op proef. Tegenstanders van LZV’s vrezen dat het toestaan van deze efficiëntere vrachtwagens, transport over het spoor ontmoedigt. Nederland staat op het standpunt dat elke vorm van transport zo efficiënt mogelijk moet zijn en dat water, spoor en weg elkaar vooral aanvullen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

“Actuele reportages helpen mij bij het zoeken naar nieuwe kansen in de markt.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Juul Jenneskens de voor abonnees gratis dossiers in de webshop van De Molenaar.

“Dankzij De Molenaar weet ik precies wat er in de branche speelt. En wat handig dat dat altijd en overal digitaal kan.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Niels Claassen het gemak van het online archief van De Molenaar. Gratis en exclusief voor abonnees.