Nieuws

Genen die verantwoordelijk zijn voor efficiënte kolonisatie in de darmen, zijn ontdekt door een team wetenschappers aan de universiteit van Cork, Ierland. Ze ontdekten dat de genen verantwoordelijk zijn voor kleine aanhangsels bij bifidobacteriën, die de kolonisatie van probiotica in de darm kunnen verklaren.

TAD pili

Het onderzoeksteam ordende het DNA van Bifidobacterium breve UCC2003, dat voor de eerste keer duidelijk maakte dat bifidobacteriën genen hebben die aanhangsels produceren die op vingers lijken, ook wel bekend als TAD pili. Deze aanhangsels zorgen ervoor dat de bacteriën aan de darmwand blijven plakken en zo kolonies vormen. De onderzoekers denken dat de aanwezigheid van TAD pili bij bifidobacteriën een algemeen mechanisme is voor kolonisatie in de darm.

Grote stap

“De identificatie van TAD pili is een significante stap naar het begrijpen van de interactie tussen bifidobacteriën en hun gastheer en hoe de microbiota de darmgezondheid beïnvloedt”, zei onderzoeker Fergus Shanahan.

Bron: All About Feed