Nieuws

Klein schip dupe van schone vrachtwagen

Kleine binnenschepen tot 1000 ton, die onder andere worden ingezet voor het vervoer van agrarische producten als veevoeder, granen en kunstmest, dreigen het af te leggen tegen het steeds schonere wegvervoer.

Plan van Aanpak Klein Schip

Dat is één van de hoofdconclusies uit een concept van het Plan van Aanpak Klein Schip, dat het Expertise- en Innovatie Centrum Binnenvaart over enige tijd aan minister Schultz van Infrastructuur en Milieu zal aanbieden.

Krimp

Zonder maatregelen stevent het kleine schip af op een ‘doemscenario’, menen de opstellers. Tussen 2003 en 2009 kromp de Nederlandse droge ladingvloot (stortgoed en containers) tot 1.500 ton al met zo’n 500 schepen tot ongeveer 2.000 stuks. Het aantal schepen onder de 400 ton halveerde bijna. De opstellers zien weinig toekomst meer voor het kleinste scheepstype, de ‘spits’ van rond de 350 ton.

Groen imago

Zorgelijk vinden de opstellers van het concept van het Plan van Aanpak Klein Schip dat de bedrijfstak zijn ‘groene imago’ dreigt te verliezen. Op het punt van CO2-uitstoot scoort de binnenvaart weliswaar onverminderd goed, maar qua NOx en fijnstof haalt de de vrachtwagen het schip in. Dat komt vooral doordat scheepsmotoren pas na tientallen jaren vervangen hoeven te worden tegen gemiddeld 7 jaar voor een vrachtwagen.

Concurrentie

Ook opmerkelijk is de constatering dat het kleine schip het slachtoffer dreigt te worden van de extra grote en lange vrachtwagen (LZV), die een concurrentievoordeel in het Nederlandse wegvervoer krijgt. De LZV-lobby heeft altijd ontkend dat er sprake is van een verschuivingeffect.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.