Nieuws

Gevarieerd jaar voor Bühler Group

Urs Bühler, voormalig Chairman of the Board (links), en Calvin Grieder, Chief Executive Officer en nu Chairman of the Board.
Urs Bühler, voormalig Chairman of the Board (links), en Calvin Grieder, Chief Executive Officer en nu Chairman of the Board.

De Bühler Group kijkt terug op een jaar met uiteenlopende resultaten binnen de business unites en regio’s. Het aantal orders steeg met 1% ten opzichte van 2012, maar de omzet kwam 4% lager uit. Als gevolg van eenmalige kosten door een overname, daalde de EBIT-marge tot 6%.

Verandering management

Zoals aangekondigd, verliet Urs Bühler de Raad van Bestuur per 10 februari 2014. Zijn opvolger is Calvin Grieder, die ook blijft optreden als CEO.

Stabiel aantal orders

De orders waren goed voor 2363 miljoen Zwitserse Frank (zo’n 1928 miljoen euro), wat een procent hoger was dan een jaar eerder. Terwijl de Food Processing-divisie groeide met 7 procent, had de Grain Processing-divisie 3 procent minder orders. De Advanced Materials-divisie zag de orders groeien met meer dan 4 procent.

Regio’s

Ook het beeld met betrekking tot de regio’s is gevarieerd. In Noord-Amerika daalde de omzet met 17 procent, terwijl dit nog steeds de twee na beste omzet was die ooit is bereikt. Dalingen waren ook te zien in het Midden-Oosten/Afrika (-14%) en India (11%). In Zuid-Amerika stegen de orders echter met 23%, een nieuw record. In Europe werd 11% groei gerealiseerd en in Azië 12%.

Omzet en winst

De omzet in 2013 bedroeg 2322 miljoen Zwitserse frank, 3,6 procent minder dan in het sterke voorgaande jaar. Het resultaat van de Bühler Group is 123 miljoen Zwitserse frank. Ondanks de lagere EBIT, is Bühler blijven investeren in onderzoek en ontwikkeling; hieraan werd meer dan 100 miljoen Zwitserse frank uitgegeven.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lezersonderzoek

 

Voorziet De Molenaar voldoende in uw informatiebehoefte?

Zetten we de juiste mediakanalen in om u te bereiken?

Geef uw mening en maak kans op een dashcam.