Nieuws

Veel Nederlandse voedingsmiddelenproducenten en supermarkten liggen op koers om eind dit jaar volledig over te stappen op verantwoorde palmolie, waarvoor geen waardevol regenwoud is gekapt. Door een eindspurt in te zetten kunnen zij voldoen aan die belofte van vijf jaar geleden. Toch zijn er ook veel achterblijvers, onder andere in de diervoederindustrie. “Zij doen te weinig aan verduurzaming van hun palmoliegebruik of geven geen openheid van zaken”, zo blijkt uit de Nederlandse Palmolie Scorecard van het Wereld Natuur Fonds.

Nederlandse scorecard

Na de drie internationale edities is een Nederlandse scorecard opgesteld. “De reden hiervoor is dat de Nederlandse brancheorganisaties eind dit jaar volledig zou overstappen op verantwoorde palmolie. Nederland kan als grootste importeur van palmolie in Europa direct bijdragen aan het voorkomen van ontbossing”, zo stelt het WNF. Volgens het WNF verdween tussen 1990 en 2010 circa 3,5 miljoen hectare regenwoud voor palmolieplantages. “Palmolie zit in veel dagelijkse producten, zoals koekjes, zeep, margarine, chips en cosmetica. Maar ook zit het in diervoeder en daarmee indirect in vlees en eieren”, aldus  het WNF.

Ranglijst

Uit de ranglijst van 48 bedrijven, blijkt dat Unilver en FrieslandCampina grote palmolieverbruikers zijn. “Zij verwerken voor een deel duurzame palmolie in hun producten. Daarnaast zorgen zij via de aankoop van certificaten dat de overige palmolie die zij gebruiken verantwoord wordt geproduceerd. Met name de inspanningen van Unilever hebben grote impact op het voorkomen van ontbossing”, zo stelt het WNF. Volgens het WNF geven een aantal veevoedingsbedrijven geen inzicht in het palmolieverbruik. Volgens Sandra Mulder, palmoliedeskundige bij het WNF hebben bedrijven nog een half jaar om aan hun afspraak te voldoen.

Certificaten

De meeste bedrijven op de Palmolie Scorecard verduurzamen hun palmoliegebruik vooral door certificaten in te kopen. “Hoewel zij nog weinig verantwoorde palmolie in hun producten verwerken, zorgen ze er zo wel voor dat diezelfde hoeveelheid duurzaam wordt geproduceerd. Elk bedrijf kan per direct certificaten kopen om de productie van duurzame palmolie te stimuleren. Dat is een eerste stap, maar niet voldoende”, aldus het WNF. Het WNF werkt sinds 2003 met bedrijven, financiële instellingen en maatschappelijke organisaties aan regels die moeten voorkomen dat de productie van palmolie leidt tot aantasting van de natuur, rechten van de lokale bevolking en klimaatverandering. De afspraken zijn vastgelegd in de Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie. De RSPO geeft marktpartijen de mogelijkheid de teelt van palmolie te helpen verduurzamen, waar regelgeving en handhaving van overheden tekort schiet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.