Nieuws

Consument kiest vaker voor dierenwelzijn

Consumenten geven steeds meer de voorkeur aan een stukje vlees waarbij in het proces meer aandacht is besteed aan dierenwelzijn. Dit is één van vele conclusies uit de vijfde editie van de Vion Consumer Monitor.

Keuze voor kwaliteit

Uit het onderzoek onder ruim 2.500 huishoudens van het GfK-huishoudpanel blijkt dat een meerderheid van de ondervraagden vlees een belangrijk onderdeel van hun voeding vindt. Maar het is niet meer voor iedereen een vanzelfsprekendheid om het (bijna) dagelijks op het menu te zetten. Als de consument kiest voor een stukje vlees, kiest ze steeds vaker voor kwaliteit.

Populariteit biologische en welzijnskeurmerk

Concepten die in de ogen van de consument staan voor kwaliteit, zoals biologisch vlees en vlees met een welzijnskeurmerk, worden steeds populairder. Mensen zijn bereid om meer te betalen voor deze concepten. Om te kunnen voldoen aan deze toenemende vraag naar duurzamer vlees is de slachterij van Vion in Groenlo omgebouwd tot een gespecialiseerde locatie voor verwerking van duurzaamheidsconcepten. Vanaf eind september 2016 worden in Groenlo alle varkens van de marktconcepten Good Farming Star en van het biologische concept De Groene Weg geslacht.

Prima imago

Een ruime meerderheid (60 procent) van de consumenten vindt dat Nederlands vlees van uitstekende kwaliteit is. Herkomst speelt al een tijdje een belangrijke rol bij de aankoop van vlees en zal naar verwachting in de toekomst nog relevanter worden, aldus Vion. Consumenten willen ook steeds vaker meer betalen voor vlees uit Nederland, omdat men vindt dat de boer ook een goede beloning voor zijn werk verdient.

Varkensvlees

Uit de Vion Consumer Monitor blijkt tevens dat in de ogen van de consument niet kip, maar varkensvlees het meest veelzijdige stukje vlees is. Varkensvlees is makkelijk te bereiden en er is een gevarieerd aanbod van producten (met een eigen smaak).

Vion Consumer Monitor

De Vion Consumer Monitor – onderdeel van de Vion Maatwerkoplossingen – is erop gericht de vleeskoper en het aankoopproces van vlees beter te begrijpen. Het onderzoek is nu voor de vijfde keer gehouden onder ruim 2.500 huishoudens uit het GfK huishoudpanel.

De Vion Consumer Monitor 2016 bevat uitgebreide consumenteninformatie over de perceptie, wensen, koopgedrag en aankoopproces rondom het thema vlees. De Consumer Monitor geeft per retailer inzicht in de specifieke groeimogelijkheden en/of verbeterpunten. Inzicht dat de retailer helpt zijn vleescategorie verder te ontwikkelen en het rendement te optimaliseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.