Nieuws

Hoe zorgen wij ervoor dat de klant een verantwoorde duurzame keuze maakt in wat hij aankoopt en wat voor een (toekomstige) rol spelen voederproducenten hier in? Over dit thema werd donderdag 11 mei de hele dag gesproken en gediscussieerd tijdens het Netwerkevent ‘Consumer Demands.’

Het evenement werd net als vorig jaar georganiseerd door Het Comité en Nevedi. Als locatie was gekozen voor DeFabrique in Utrecht. Tussen de lezingen door was er voor de aanwezigen voldoende tijd om te netwerken.

Trend

De dag werd afgetrapt door Olivier Wegloop. Duurzaam ondernemer en mede ontwikkelaar van Kipster, naar eigen zeggen de meest dier- en milieuvriendelijke kippenboerderij ter wereld. Wegloop vertelde tijdens zijn lezing over trends. Een recent voorbeeld van een opkomende trend is duurzaamheid in de voedersector. Hoewel dit onderwerp volgens Wegloop nog niet echt onder de consument leeft, spelen retailers nu al op deze trend in omdat ze niet als ‘bad guys’ willen worden afgeschilderd. “De ‘kudde’, de consument, volgt vanzelf”.

Gedrag

Onderzoekster Marleen Onwezen van Wageningen University was de tweede spreker. Zij presenteerde haar onderzoeksresultaten naar klantgedrag in de supermarkt. Uit praktijkonderzoek kwam naar voren dat het aankoopgedrag van consumenten enigszins beïnvloed kan worden wanneer je op de vleesverpakking bepaalde foto’s gebruikt. In iets mindere mate lieten de proefpersonen zich ook beïnvloeden door logo’s van keurmerken.

Marleen Onwezen en Olivier Wegloop in gesprek met dagvoorzitter Marijn Frank.

Beter leven keurmerk

Het middagprogramma begon met een lezing van Marijke de Jong van de Dierenbescherming. Zij vertelde over het Beter Leven Keurmerk dat in 2007 werd geïntroduceerd en dat anno 2017 in 18 supermarktketens terug te vinden is. Een volgende stap binnen het keurmerk is het ontwikkelen van criteria die onder andere betrekking hebben op duurzame soja (RTRS) en duurzame palmolie (RSPO).

Amerikaanse soja

In het verlengde van deze lezing vertelde directeur Brent Babb van de U.S. Soybean Export Council (USECC) over de sojaproductie in de Verenigde Staten. In zijn presentatie liet hij zien dat de ecologische voetafdruk in de afgelopen 35 jaar aanzienlijk is verkleind. “Met het verkleinen van de ecologische voetafdruk stijgt het rendement van de Amerikaanse soja”, aldus Babb.

Duurzaam voedselsysteem

De laatste lezing werd verzorgd door onderzoekster Hannah van Zanten van Wageningen University. Zij presenteerde de resultaten van haar promotieonderzoek naar een nieuw wereldvoedselsysteem. Een duurzaam wereldvoedselsysteem is volgens Van Zanten mogelijk als we onze dierlijke eiwitconsumptie terugbrengen naar 21 gram per dag. De resterende eiwitbehoefte kan worden ingevuld met plantaardige eiwitten.

Retailers zijn volgens Wegloop al druk bezig met duurzaam ondernemen: “De kudde, de consument, volgt vanzelf.’

Paneldiscussie

De dag werd afgesloten met een paneldiscussie. Naast eerder genoemde sprekers namen Henk Flipsen van Nevedi en Matthé Vermeulen van Het Comité ook deel aan deze discussie. Onder leiding van dagvoorzitter Marijn Frank werd er over verschillende stellingen gediscussieerd.

In Molenaar 8, die verschijnt op vrijdag 2 juni, kunt u een volledig verslag over deze dag lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.