Nieuws

De veehouderij en diervoedersector stuiten op maatschappelijke weerstand. Berichten van NGO’s wakkeren deze weerstand aan. Tijdens het tweede jongerencongres in Etten-Leur werd gepoogd een antwoord te vinden op de vraag hoe de diervoedersector ervoor kan zorgen dat zijn imago beter wordt.

Uit onderzoek van UGent blijkt dat de Vlaamse consument sinds 2012 kritischer en wantrouwiger is geworden met betrekking tot vlees. “Onder consumenten is er bijvoorbeeld steeds meer twijfel of het vlees wel daadwerkelijk hormoonvrij is. Tot 2012 was de beleving met betrekking tot vleesveiligheid stijgende, sindsdien zien we een dalende lijn. De laatste vijf jaar wordt er mede door het imago, steeds minder vlees gegeten”, vertelde professor Gino Verleye van UGent tijdens het jongerencongres in Etten-Leur.

Positief profileren

De Vlaamse varkenshouder Bart Vergote hield de meer dan 100 toehoorders voor dat positieve communicatie een belangrijk middel is om het negatieve imago te doen keren. Volgens de varkenshouder zetten NGO’s de sector met negatieve berichtgeving in een kwaad daglicht. Door zelf voor een positieve uitstraling en goede communicatie te zorgen kun je dat tij proberen te keren”, betoogde Vergote. “Maak gebruik van social media of laat verenigingen participeren.”

Uitleg geven

Als lid van de ouderraad nodigt de varkenshouder leerlingen van de basisschool uit op zijn bedrijf. “Die leerlingen nemen 20 ouders mee. Die ouders stellen kritische vragen. Ik kan ze dan uitleg geven. Het zijn kleine aantallen, maar dit is een goede methode om jezelf door duidelijke communicatie op een positieve manier te profileren.”

Open communicatie

Marijke de Jong van de Dierenbescherming gaf als tip mee om de dialoog aan te gaan en in de communicatie open en eerlijk te zijn. “Tot voor kort had ik een negatief beeld van de diervoedersector. Ik had het idee dat de sector zich defensief en niet transparant opstelde. Een gesloten club die niet openstond voor nieuwe ideeën en van zichzelf vond dat ze goed bezig waren. Een presentatie van Joke Klap van Nevedi bracht daar verandering in.” Moraal van het verhaal: “Door een gebrekkige communicatie kun je heel snel je imago verpesten. Het heeft veel tijd nodig om dat weer recht te zetten. Communiceer feitelijk juist, beeldend en ‘warm’. Durf daarnaast lef te tonen en te veranderen en te verduurzamen.”

In Molenaar 9, die verschijnt op vrijdag 23 juni, kunt u een volledig verslag van het jongerencongres lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lezersonderzoek

 

Voorziet De Molenaar voldoende in uw informatiebehoefte?

Zetten we de juiste mediakanalen in om u te bereiken?

Geef uw mening en maak kans op een dashcam.