Nieuws
fefac

De impact van een Brexit voor het Nederlandse bedrijfsleven is groot en waarschijnlijk groter dan voor de rest van de eurozone. Vooral agrarische, food en industriële bedrijven worden door de Brexit getroffen. Dit blijkt uit de sectoranalyse ‘Economie & Sectoren’ van ABN Amro.

Het Verenigd Koninkrijk is een belangrijke exportpartner voor Nederland en goed voor bijna 3 procent van het Nederlandse BBP. ABN Amro verwacht dat de gevolgen voor de export van zowel goederen als diensten groot zullen zijn. Zo heeft de Nederlandse goederenexport naar het Verenigd Koninkrijk een aandeel van 8,2 procent. Voor de export van diensten is dit zelfs 10,8 procent.

Agrarische sector

De impact van valutaschommelingen zal voor vrijwel alle sectoren een grote impact hebben, waardoor het afdekken van valutarisico’s cruciaal is. Dit geldt vooral voor agrarische, food- en industriële bedrijven. Door de daling van het Britse pond in 2016 werden agrarische producten duurder. Het pond zal verder afzwakken tot en met 2018 en dat zal negatieve effecten hebben op de export van deze producten.

Proactief reageren

Bedrijven – in welke sector dan ook – moeten zich volgens ABN Amro voorbereiden om de gevolgen van een Brexit te beperken. “Vaak wordt bij het nadenken over een strategie uitgegaan van voorspelbare toekomstige ontwikkelingen rond bedrijven. Dat maakt het nadenken over de omstandigheden na de Brexit moeilijk”, zegt Casper Burgering, Senior Sector Econoom Industrie van ABN AMRO.

Strategische beslissingen

Hij vervolgt: “Op basis van beperkte informatie moeten ondernemers strategische beslissingen nemen. Een goede eerste stap is om proactief in gesprek te gaan met klanten, leveranciers en andere ondernemers. Dat kan verhelderend werken en helpt bij het nadenken over strategische mogelijkheden.”

Relaties verstevigen

Agrarische en foodbedrijven doen er volgens Burgering bijvoorbeeld goed aan om hun relaties met Britse partners te verstevigen en aandacht te besteden aan scenarioplanning om vraaguitval te voorkomen. “Voor de transportondernemers zal de logistieke operatie zeker veranderen de komende tijd. Dit kan leiden tot vertragingen en hogere kosten. Het is dan ook zaak om vroegtijdig en vooral proactief met opdrachtgevers in gesprek te gaan hierover.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.