Nieuws

ForFarmers heeft een nieuw voerconcept voor zeugen ontwikkeld onder de naamNOVA. De NOVA-voeders zijn ontwikkeld voor zeugen en gelten in alle stadia van de vruchtbaarheidscyclus. Ze richten zich op een hoge melkproductie, technische topresultaten en een lange levensduur van de zeug.

Uit praktijkproeven blijkt volgens ForFarmers dat NOVA deze doelstellingen waarmaakt en bovendien eenvoudig is toe te passen in de praktijk. “Met NOVA onderstreept ForFarmers dat het samen met haar klanten wil werken aan verbetering van de gezondheid van dieren, aan een hogere efficiëntie en aan betere opbrengsten voor klanten.”

ForFarmers lanceert NOVA 16 oktober in Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Zes innovaties

NOVA is specifiek ontwikkeld om zeugen de optimale nutritionele ondersteuning te geven in alle stadia van de vruchtbaarheidscyclus. Het nieuwe assortiment is gebaseerd op 6 innovaties, met elk een effect op de prestaties, gezondheid en lange levensduur van hoog productieve zeugen, aldus ForFarmers. Het gaat hier onder meer om kenmerken als de hoeveelheid ruwe granen en structuur in het voer, die bijdragen aan de darmgezondheid, verteringsefficiëntie en het verzadigingsgevoel. Deze innovaties zijn ontwikkeld door het Nutritie en Innovatie Center van ForFarmers (NIC) en zijn het resultaat van internationale kennisbundeling.

Praktijkproeven

De NOVA-voeders zijn uitvoerig in de praktijk getest. Er zijn proeven gedaan bij 5.000 zeugen op 38 praktijkbedrijven en ruim 40.000 biggen zijn bij geboorte en bij spenen gewogen. De proeven zijn uitgevoerd op bedrijven met verschillende omstandigheden en verschillende genetica. “Met de informatie uit deze proeven kan voor elke varkenshouder een optimaal voerprogramma worden opgesteld.”

  De resultaten van de praktijkproeven leveren de volgende getallen op:

  • 0,25 meer biggen per worp gespeend in de testgroep
  • 165 g hoger speengewicht
  • 10% meer melk uit voer
  • 12% meer zeugen die 13 of meer biggen spenen

“De resultaten die we bij de NOVA-voeders tijdens de praktijkproeven gezien hebben, voldoen aan de doelstellingen die we hadden opgesteld en zijn dus een antwoord op de ontwikkelingen in de markt en op de veranderende behoeften van onze klanten. We hebben hiermee een uitgebreid assortiment met veel nutritionele innovaties, dat eenvoudig toe te passen is op alle zeugenbedrijven”, aldus Harold Elzinga, verkoopleider zeugen en biggen bij ForFarmers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.