Nieuws

COV: ‘Week zonder vlees misleidend’

meat spoilage

De mensen achter de campagne ‘week zonder vlees’ goochelen volgens voorzitter Jos Goebbels van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) met feiten en cijfers.  “Prima, dat maatschappelijke partijen het bewustzijn willen bevorderen rond vlees. Maar als uitgangspunten voor dit soort publiekscampagnes inhoudelijk niet kloppen en er valse claims gecommuniceerd worden, dan trekken wij aan de bel.”

Volgens de voorzitter klopt het niet om mondiale gegevens los te laten op Nederland. “Wij hebben in Nederland de meest duurzame vee- en vleessectoren en kunnen internationaal als voorbeeld dienen voor een integraal duurzame productie.”

Douchewater

Het is volgens Goebbels misleidend te suggereren dat vlees wordt gemaakt van douchewater (= green water). “Het overgrote deel van het water, dat via gras en andere gewassen bij runderen en andere landbouwdieren binnenkomt is regenwater, oftewel blue water. Dat wordt optimaal benut, omdat het gras verder geen doel dient. De claims rond het water moeten we met een factor tien lager leggen dan de initiatiefnemers zeggen te besparen met een vegetarisch menu.”

Ook het verbruik van zeven maanden aan douchewater is volgens de COV zwaar overdreven. “Het RIVM en Blonk Consultants komen uit op zes dagen. Als dagelijks een vleesvervanger wordt gegeten, scheelt dat nog geen drie douchedagen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *