Nieuws

Medio maart 2018 wordt voor de derde keer het online onderzoek VoerMonitor onder veehouders uitgevoerd door agrarisch onderzoeksbureau Geelen Consultancy uit Wageningen. Veehouders beoordelen in de VoerMonitor 2018 hun eigen voerleverancier op onderdelen zoals de kwaliteit en het aanbod van voeders, bedrijfsbegeleiding en voerprijzen.

Rapportage

Voerleveranciers ontvangen een rapportage met de beoordeling door hun klanten in vergelijking met de gemiddelde scores van de niet-klanten. Belangrijk is ook om na te gaan of de voerleveranciers beter of slechter beoordeeld worden in vergelijking met 2014 en/of 2016.

De onafhankelijke VoerMonitor wordt ook in 2018 weer ondersteund door kleine en (middel)grote voerleveranciers, zowel particulier als coöperatief.

Op 21 en 22 maart ontvangen duizenden veehouders een e-mail met een link naar de online VoerMonitor. Belangrijk is volgens het onderzoeksbureau dat zoveel mogelijk veehouders meewerken aan de VoerMonitor om een optimaal beeld te krijgen van alle voerleveranciers.

Tabel

In onderstaande tabel ziet u hoe tevreden de veehouders in het algemeen zijn over een aantal aspecten in het jaar 2016 in vergelijking met het jaar 2014. Er zijn duidelijke verschillen te onderscheiden tussen de onderlinge voerleveranciers. Ook zijn er significante verschillen te onderscheiden tussen kleine en grote voerleveranciers en tussen particuliere en coöperatieve voerleveranciers.

Tabel 1. Kunt u voor de onderstaande aspecten aangeven hoe tevreden u bent over [naam voerleverancier]? De schaal loopt van -3, zeer ontevreden tot en met +3, zeer tevreden.

Meest tevreden

Uit de voorgaande twee onderzoeken blijkt dat veehouders het meest tevreden zijn over de ‘klantvriendelijkheid medewerkers’, ‘het nakomen van afspraken’ en ‘de voorlichting, advisering en kennis’.

Minst tevreden

Minder tevreden zijn de veehouders over de ‘de betrouwbaarheid in prijsstelling’, ‘de openheid over de samenstelling van het voer’, ‘de systematiek van kortingen, bonussen en nabetalingen’ en de ‘voerprijzen’. In vergelijking met 2014 is de tevredenheid op drie aspecten significant verbeterd. In de tabel is dit aangegeven met een *.

Overige vragen

In de VoerMonitor wordt ook nader ingegaan op de vraag wat de belangrijkste redenen zijn waarom men klant is van een bepaalde voerleverancier, hoe tevreden men is over de voeradviseur en hoe tevreden men is over een aantal service-aspecten.

Verder wordt gevraagd: in welke mate de voerleverancier voldoet aan een aantal verwachtingen, suggesties voor verbeteringen en hoe waarschijnlijk men nog klant is over een  jaar. Belangrijk is ook voor welke andere voerleverancier men kiest, als men wil of ‘moet’ veranderen van voerleverancier en de redenen waarom men dan voor deze nieuwe voerleverancier kiest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.