Nieuws

Door de verschuiving van dierlijke naar plantaardige eiwitten is de markt voor vleesvervangers de afgelopen vijf jaar met 12 procent gegroeid. Dit blijkt uit een rapport van ABN Amro.

Het productaanbod neemt toe en dat geldt ook voor de investeringen. Hierdoor verwacht ABN Amro de komende jaren een versnelling van de groei: in 2018 met 6 procent en in 2019 met 8 procent.

Dierenwelzijn

Vlees staat in het middelpunt van een maatschappelijk debat dat invloed heeft op het consumentengedrag en op bedrijven in de foodsector. De Nederlandse consument wordt in zijn consumptie sterk beïnvloed door toenemende zorgen over de impact op het milieu. Ook blijven volgens het rapport dierenwelzijn en gezondheid belangrijke factoren in de keuzes van de consument. Hierdoor vindt een verschuiving plaats van dierlijke eiwitten naar plantaardige eiwitten.

Groeiversnelling

Volgens ABN Amro biedt dit kansen voor de markt van vleesvervangers en de groente- en vissector. Door de verschuiving van dierlijke naar plantaardige eiwitten is de markt voor vleesvervangers de afgelopen vijf jaar met 12 procent gegroeid. Het productaanbod neemt toe en dat geldt ook voor de investeringen. Hierdoor verwacht ABN Amro de komende jaren een versnelling van de groei: in 2018 met 6 procent en in 2019 met 8 procent.

Vleesvervangers

Nu steeds meer consumenten op zoek zijn naar een alternatief voor vlees, zal de markt voor vleesvervangers in de komende jaren aan terrein winnen. “Het aanbod neemt toe, nu ook een aantal grote voedingsproducenten zich op deze markt begeven. Hierdoor wordt meer geïnvesteerd in vernieuwende producten, die op smaak en structuur beter kunnen concurreren met vlees”, aldus Nadia Menkveld, Sector Econoom Food van ABN Amro.

Gerelateerd: Kwart Europese consumenten gaat minder vlees eten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *