Nieuws

ForFarmers onderzoekt mogelijkheden voor het elektrisch ‒ en emissievrij ‒ lossen van mengvoer. ForFarmers heeft hiervoor een speciale bulkvrachtwagen in het wagenpark opgenomen, die is uitgerust met een elektrische pomp ter aansturing van het losmechanisme.

ForFarmers onderzoekt als eerste partij in de sector mogelijkheden voor elektrisch lossen van mengvoer. Naar verwachting wordt dagelijks tot 60 liter diesel per vrachtwagen bespaard.
Het losmechanisme van bulkvrachtwagens, gevuld met maximaal 32 ton voer, wordt regulier aangedreven door de (diesel)motor van de vrachtwagen.

Batterijen

Bij de nieuwe testvrachtwagen wordt de aandrijving van het losmechanisme niet meer verzorgd door de motor, maar door elektriciteit die is opgeslagen in batterijen. Zo hoeft de motor van de vrachtwagen tijdens het lossen niet meer te draaien. Bovendien wordt de energie die vrijkomt bij het afremmen en uitrollen van de vrachtwagen opgeslagen voor later gebruik.

Besparing

De test met het elektrisch lossen van mengvoer kan in potentie een aanzienlijke bijdrage leveren in het verlagen van de CO2 voetafdruk. Verwacht wordt dat elektrisch lossen een besparing op dieselverbruik oplevert van 60 liter per vrachtwagen per dag, zo’n 25 procent van het dagelijks verbruik, wat de uitstoot van fijnstof en CO2 substantieel kan verlagen.

Testfase

ForFarmers werkt in deze innovatie nauw samen met tankbouwer Welgro, truckleverancier Wensink en bouwer Wierda Hybrid. De test wordt uitgevoerd met een bulkwagen in Nederland, waarbij met name de batterijcapaciteit als kritische succesfactor geldt.

Wanneer de test een substantiële besparing van reguliere brandstof uitwijst, wordt dit type bulkwagen de standaard voor het wagenpark. Het totale wagenpark van ForFarmers bestaat uit 250 eigen bulkwagens, waarvan 55 in Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *