Nieuws

In vergelijking met 2014 en 2016 is de algemene tevredenheid over de voerleverancier gestegen in 2018. Dit blijkt uit de online VoerMonitor, onlangs uitgevoerd onder 1475 veehouders door agrarische onderzoeksbureau Geelen Consultancy uit Wageningen.

Criteria

In de online VoerMonitor beoordelen veehouders hun belangrijkste voerleverancier op diverse onderdelen, zoals de kwaliteit en het aanbod van voeders, bedrijfsbegeleiding en voerprijzen. De resultaten van hun voerleverancier worden vergeleken met de gemiddelde scores van de andere voerleveranciers. Het onderzoek geeft inzicht in hoe de voerleveranciers presteren en wat beter kan, met als uiteindelijke doel de veehouders beter van dienst te kunnen zijn.

Net Promotor Score

De veehouders hebben in de tweejaarlijks VoerMonitor aangegeven in welke mate men hun eigen voerleverancier aanbeveelt aan collega’s op een schaal van 0, zeer onwaarschijnlijk tot en met 10, zeer waarschijnlijk. Deze vraag, ook wel de Net Promoter Score (NPS) genoemd, is een eenvoudig, maar krachtig instrument om met één enkele vraag klanttevredenheid te meten.

De Net Promoter Score wordt berekend als het verschil tussen het percentage Promotors en Criticasters (zie onderstaand figuur). De NPS is gestegen van +19.0 (2014), +26.1 (2016) naar +36.5 in 2018. Er zijn wel grote verschillen te onderscheiden tussen de verschillende voerleveranciers.

voermonitor

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.