Nieuws
Foto: Jeanette Speksnijder

Personalized feeding bestaat al meer dan 100 jaar. Door maatschappelijke- en milieuaspecten is het onderwerp voor de diervoedersector de laatste jaren een hot topic. Tijdens de derde editie van het jongerencongres in Etten-Leur werd er gesproken en gediscussieerd over personalized feeding en big data.

Laura Star, Lector Precisievoeding bij Aeres Hogeschool Dronten, gaf in haar verhaal duiding aan de term precisievoeding. “Er ontstaat steeds meer bewustwording over het gebruik van teveel grondstoffen en nutriënten. Vandaar dat dit onderwerp momenteel weer actueel is. Bij precisievoeding moet je rekening houden met de juiste hoeveelheid, juiste samenstelling en het moment van voerverstrekking. Dat zou moeten leiden tot een betere nutriëntenbenutting en verbetering van nutriëntenuitscheiding, waardoor de milieudruk verlaagd wordt”, vertelde Star.

Big data

Jan Vervloesem van Porphyrio hield in zijn presentatie een verhaal over big data en precisievoeding voor in dit geval pluimvee. Zijn kernboodschap was om kritisch te blijven op je parameters zodat de uitkomst van de waarde het meest betrouwbaar is. “Anno 2018 gaat big data over voorspellen. Op basis van de verkregen gegevens probeer je het voerproces te optimaliseren. Voor een goede voeropname moet je eigenlijk tot in het kleinste detail weten wat welke parameter precies betekent zodat je tot de juiste conclusie komt.”

Kritisch blijven

“Blijf jezelf vragen stellen”, adviseerde Vervloesem. “Aspecten als bijvoorbeeld tijdstip van het wegen en de leeftijd van de kip kunnen een eerdere conclusie veranderen. Niet alles is wat het lijkt.”

Meerwaarde aantonen

Precisievoeding en big data lijken ondanks de extra kosten die het met zich meebrengt een toekomst binnen de diervoedersector te hebben, zo luidde de conclusie aan het einde van de middag. Adjunct-directeur Katrien D’Hooghe van BFA vatte de middag kernachtig samen: “Ik denk zeker dat er een markt voor personalized feeding is. Er zijn uiteraard kosten waar rekening mee gehouden moet worden. Als er echter duidelijke meerwaarde aantoonbaar is, zie ik wel een wereldwijde toekomst. De ontwikkeling van personalized feeding begint in een nichemarkt. De toekomst zal uitwijzen waar dit zal eindigen.”

Een uitgebreid verslag van het Jongerencongres kunt u lezen in De Molenaar 9. Deze verschijnt op vrijdag 22 juni 2018.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.