Nieuws

De opmars van traag groeiende kuikens in de pluimveesector lijkt ondanks draagvlak bij pluimveehouders tot stilstand te zijn gekomen, constateert ABN Amro in haar nieuwste rapport ‘Ruimte voor kip’.

In de afgelopen jaren is het aanbod van pluimveevlees, mede door de ‘plofkipcampagne’ in Nederland sterk veranderd. Op dit moment is een derde van de vleeskuikens in Nederland van een traag groeiend ras. Samen bevolken traag groeiende kuikens ongeveer de helft van het staloppervlak in Nederland.

Stilstand

In supermarkten is vrijwel alleen nog vers pluimveevlees van deze diervriendelijke concepten te koop: volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel bestond in 2017 nog slechts 6 procent uit regulier pluimveevlees. Doordat prijs in veel andere afzetmarkten nog steeds als leidend wordt gezien, terwijl de kosten voor pluimveehouders 25 tot 40 procent hoger liggen dan bij reguliere productie, komt de opmars van diervriendelijke concepten echter tot stilstand. Zo zagen sommige pluimveehouders zich volgens ABN Amro genoodzaakt terug te schakelen naar intensievere vormen van productie.

Verandering

In het algemeen zijn vleeskuikenhouders positief over het werken met diervriendelijke concepten, blijkt uit een steekproef van ABN Amro. Het komt de gezondheid van dieren ten goede en het gebruik van antibiotica is lager. De opmars van deze concepten toont aan dat slachterijen en vleeskuikenhouders open staan voor verandering als de markt hierom vraagt.

ABN Amro verwacht dat de markt voor traag groeiend conceptvlees zich slechts langzaam verder ontwikkelt. Wel is er ruimte voor meer regulier vlees “met een plus” in de markt voor foodservice en industriële verwerking. Ook bij deze bedrijven neemt de aandacht voor milieu en dierenwelzijn toe.

Dierwelzijn

Reguliere concepten met een plus werken met reguliere kuikens in combinatie met bijvoorbeeld daglicht, ggo-vrije voeders, geen antibioticagebruik en/of een hogere diergezondheid. “Deze concepten combineren extra dierwelzijn met een hoge efficiency waardoor de meerkosten beperkt zijn en de CO2-impact geringer. Sinds het akkoord van Parijs is de aandacht voor CO2-uitstoot verder toegenomen en dat heeft gevolgen voor de maatschappelijke visie op de consumptie van voedsel”, zegt Pierre Berntsen, directeur Agrarische Bedrijven van ABN Amro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.