Nieuws
Foto: FeedValid

De vraag naar non-gmo grondstoffen, circulaire producten en volvette eiwitten neemt sterk toe. Dat constateert althans leverancier van diervoederingrediënten FeedValid, die door deze trend een sterke volumegroei realiseerde in het afgelopen jaar.

FeedValid heeft als grondstoffenbedrijf drie specialismen: gevaloriseerde eiwitten, ontsloten granen en circulaire producten. Elk van de drie productgroepen is in 2018 in volume gegroeid.

Groei

De afzet van gevaloriseerde eiwitten groeide in 2018 ruim 10% ten opzichte van een jaar eerder. De circulaire grondstoffen groeiden in dezelfde periode ruim 9%, met name dankzij broodmeel.

Ontsloten granen

De ontsloten granen vormen een nieuwe productgroep voor FeedValid. In het derde kwartaal van 2018 is speciaal hiervoor een moderne productielijn in gebruik genomen.

Gevaloriseerde eiwitten

Bij de eiwitrijke grondstoffen is de groei te danken aan de vraag naar pensbestendige eiwitten en bewerkte non-gmo sojabonen, zegt sales manager Mark Brokking. “Wij zien een sterke stijging in de verkoop van gevaloriseerde eiwitten voor Vlog-voeders en bewerkte grondstoffen met een laag fosforgehalte.”

Pensbestendig

Daarnaast realiseert FeedValid een flinke groei (ruim 20%) met pensbestendige volvette eiwitten in de melkveehouderij. Brokking: “Onze pensbestendige volvette eiwitten hebben een zeer positief effect op de melkgift, de vruchtbaarheid en algehele gezondheid van de koeien. Ze zorgen bovendien voor een groter aandeel gezonde, onverzadigde vetzuren in de melk.”

Circulaire producten

Bij de circulaire producten is het succes te danken aan het duurzame karakter. Daardoor zijn deze gewild in nieuwe diervoederconcepten. Met name broodmeel valt op, zegt Brokking: “Broodmeel verovert absoluut een positie in de markt. Dit product heeft een zeer gunstig effect op het energieverbruik bij het persen van onder andere vleeskuikenvoer en het bevat waardevol ontsloten zetmeel voor biggen.”

2019

Voor 2019 verwacht FeedValid een verdere toename van de vraag naar opgewaardeerde en duurzame grondstoffen. CEO Arjen Brokking: “De markt verandert, zowel door wet- en regelgeving als door de beleving van de consument. Samen met onze klanten richten wij ons op de kansen die dit biedt. Sterk partnership met de klant is hierbij van essentieel belang en past bij ons familiebedrijf.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.