Nieuws

Meer agrariërs actief op social media

Bijna de helft van de Nederlandse agrariërs (48,6%) is actief op social media. In 2016 was dit nog ongeveer 44%. Dit zijn de resultaten van het communicatieonderzoek dat AgriDirect afgelopen maanden heeft uitgevoerd.

Ruim 800 agrarische ondernemers uit land- en tuinbouwsectoren hebben vragen beantwoord over hun communicatie- en informatiegedrag waarmee een representatieve analyse van het communicatiegedrag van Nederlandse agrariërs mogelijk is geworden.

Doelgebruik

Agrariërs geven aan hoofdzakelijk gebruik te maken van social media voor privédoelen (67,4%). Daarnaast zet 64,3% social media in voor het lezen van agrarisch nieuws en volgt 21,4% nieuws over producten en machines.

Bron: Agridirect

Dagelijks gebruik

Bijna twee derde van de agrariërs op social media, is op dagelijkse basis online actief. 27,7% zegt wekelijks op social media actief te zijn. Slechts 2,6% van de ondervraagden is zelden tot nooit actief.

Jonge agrariërs

Daarnaast blijkt dat relatief meer jongere agrariërs op social media te vinden zijn dan ouderen. Agrariërs tot 45 jaar bereiken het hoogste percentage met 62,5%. Van de groep agrariërs ouder dan 65 is 42,9% actief op social media.

Facebook

78% van de agrariërs op social media maakt gebruik van Facebook. In 2016 was dit nog 56,7%. Ook het gebruik van YouTube is sterk gestegen van 27,3% in 2016 naar 44,3% in 2019. De opvallendste stijging is die van Instagram. Tegenwoordig maakt 13% gebruik van Instagram, in 2016 was dit slechts 2,5%.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.