Nieuws

De Heus versterkt positie in Indonesië

De Heus
De Heus versterkt de positie in Indonesie met de overname van Welgro en Wirifa.

De Heus heeft de acquisitie van Neovia Indonesia afgerond. De Heus neemt de bedrijven PT Welgro Feedmill en PT Wirifa Sakti over van ADM. “Onze ambitie is een leidende rol te spleen op de Indonesische diervoedermarkt. Deze overname is daarin een belangrijke stap”, aldus Gabor Fluit, Business Group directeur De Heus Azië.

Versnelling

In 2018 zette De Heus de eerste stappen in de Indonesische diervoedermarkt via de acquisitie van PT Universal Agri Bisnisindo in Bekasi, West-Java. De nieuwe overname zal volgens Fluit de groeistrategie in het Aziatische land versnellen. “Deze stap biedt ons de mogelijkheid onze positie in rundvee en visteelt te versterken dicht bij onze bestaande en potentieel nieuwe klanten”, aldus Fluit. De twee overgenomen bedrijven Welgro en Wirifa hebben een totaal verkoopvolume van 125.000 ton per jaar. De bedrijven richten zich met name op pluimvee, visteelt en varkens.

Het volume van de Indonesische diervoedermarkt wordt geschat op 19 miljoen ton in 2019. De verwachting is dat dit de komende jaren zal groeien naar 22 miljoen ton in 2022. Indonesie is een van de belangrijkste consumentenmarkten als het gaat om de toenemende vraag naar dierlijke eiwitten. De verwachting is dat die vraag de komende jaren nog verder zal groeien, mede vanwege de verwachte inkomensstijging.

Groei

De Heus groeit mee met de marktontwikkelingen, aldus Fluit. Daarvoor investeert de onderneming ook in de overgenomen bedrijven. Sinds de acquisitie van UAB is het productieproces verbeterd, geïnvesteerd in de training van het personeel en begonnen met de bouw van een nieuwe productielijn voor pluimvee- en visvoer.

Transitie

Het komende jaar zal voor Welgro en Wirifa in het teken staan van een transitie. “We zullen analyseren welke investeringen in het productieproces nodig zijn om de productkwaliteit te verbeteren en de productiecapaciteit te optimaliseren. Verder zullen we ervoor zorgen dat de nieuwe bedrijven worden gestroomlijnd met de standaarden van De Heus”, aldus Kay De Vreese, president directeur De Heus Azie. Ondertussen blijft het bedrijf open staan voor nieuwe kansen die zich voordoen op de Aziatische voermarkt. “We blijven op zoek naar mogelijkheden om onze positie in de waardeketen te versterken, zowel via organische groei als via acquisities.”

Lees ook: De Heus bouwt visvoerfabriek in Myanmar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.