uncategorized

Heb je er ooit over nagedacht om zakelijk vastgoed te kopen? Een winkel, bijvoorbeeld. Of een kantoorpand. Misschien zelfs een compleet sorteer- of distributiecentrum. In alle gevallen is dat – afhankelijk van je financiële situatie – een wijs besluit. Investeren in een bedrijfspand kan veel opleveren. Je hoeft het pand namelijk niet zelf te betrekken: verhuren is een andere, interessante optie. Wát je ook met het object doet: je hebt er waarschijnlijk een zakelijke hypotheek voor nodig. En het afsluiten van zo’n bedrijfshypotheek – daar zitten nogal wat haken en ogen aan. We bespreken hieronder de vijf belangrijkste aandachtspunten.

1. Een bedrijfshypotheek verschilt van een reguliere hypotheek

We doelen daarmee op een hypotheek voor een koophuis. Zo is de standaard looptijd bij een bedrijfshypotheek 20 jaar, anders dan de dertig jaar waar je bij een reguliere variant uit kunt kiezen. Wil je het pand alleen verbouwen? Dan is de looptijd doorgaans een stuk korter: houd rekening met ongeveer tien jaar.

Vanzelfsprekend is de ene hypotheek de andere niet. De daadwerkelijke looptijd is onder meer afhankelijk van je afschrijvingsschema.

2. Het afsluiten van een bedrijfshypotheek vereist een investeringsplan

Ook dat is een wezenlijk verschil met een reguliere hypotheek: de kredietverstrekker kijkt niet uitsluitend naar cijfers, maar wil een totaalbeeld van je organisatie hebben. Een investeringsplan vormt daarbinnen een belangrijk element. In dit plan staat onder meer waarom je wilt investeren in een bedrijfspand, wat dat jouw organisatie oplevert en hoe dit jou anders maakt dan concurrentie.

Tip: wil je meer weten over het afsluiten van een zakelijke hypotheek? Kijk dan hier!

3. Financiering aanvragen voor zakelijk vastgoed gaat gepaard met nogal wat documentatie

Naast het investeringsplan zijn natuurlijk ook je bedrijfscijfers van een niet te versmaden belang. Een bank of andere kredietverstrekker wil daarom nogal wat van je hebben. Je jaarcijfers van de afgelopen twee jaar, bijvoorbeeld. En een prognose van het komende kalenderjaar, gebaseerd op een kundig samengestelde winst- en verliesrekening. En het aanleveren van een aangifteformulier van je inkomstenbelasting is ook verplicht.

4. Het afsluiten van een zakelijke hypotheek vereist meestal een taxatierapport

En daarvoor mag je niet zomaar een willekeurige taxateur benoemen. De bank of kredietverstrekker stelt nogal wat eisen aan deze persoon en hoe hij of zij te werk gaat. Daarom adviseren we: bespreek, vóór je in zee gaat met een taxateur, met je kredietverstrekker wat deze eisen precies inhouden. Zo voorkom je vervelende verrassingen in de vorm van doelloze taxatierapporten.

5. Een bedrijfshypotheek afsluiten is een persoonlijk proces – met ruimte voor context

Het afsluiten van een hypotheek voor een koophuis is, afhankelijk van met welke kredietverstrekker je in zee gaat, een tamelijk onpersoonlijke ervaring. Sure , je wordt uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek en er wordt besproken wat je mogelijkheden zijn. Maar puntje bij paaltje komt het merendeel van het uiteindelijke besluit tot wel of geen hypotheek neer op één ding: cijfers.

Nu willen we niet zeggen dat dit bij het afsluiten van een zakelijke hypotheek niet het geval is, maar er is wel iets meer ruimte voor context. Zo wil een bank meestal een persoonlijk gesprek met je aangaan, zodat ze een betere inschatting kunnen maken van onder meer je investering, je verdienmodel en je visie op de toekomst. Wees er daarom altijd op voorbereid dat je jouw investeringsplan en financiële bescheiden moet toelichten. Het kan zomaar helpen bij de uiteindelijke besluitvorming.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.