Nieuws

Schepen met fosfine-graan worden gelost in Kampen

fosfine-graan
Binnenvaartschip Coby (hier aan de kade in Maashees) is een van de schepen waarvan het fosfine-graan wordt ontgast.

De drie binnenvaartschepen met fosfine in het laadruim mogen naar Kampen om daar gelost te worden. Dat meldt Wiebbe Anne Bonsink van Hebo Maritiem Service Lelystad op Omroep Flevoland. De schepen lagen sinds 11 augustus voor anker bij Hebo Maritiem Service in Lelystad.

De schepen worden zo snel mogelijk naar Kampen gebracht, waar de lading kan worden overgeslagen. De reden dat het weken heeft geduurd voordat bekend was waar de schepen ontgast mogen worden, is volgens Bonsink dat de kwestie een gevoelig dossier is geworden. Bij het opstellen van een plan van aanpak zijn volgens hem alle diensten en organisaties die met de kwestie te maken hebben bij het proces betrokken. Verwacht wordt dat de schepen deze week gelost zullen zijn.

Voorzorgsmaatregelen

Hoewel de fosfine in de scheepsruimen al bijna helemaal is vervlogen, worden bij het lossen toch alle voorzorgsmaatregelen genomen. “Er is geen gevaar voor de omgeving, want de fosfine vervliegt zodra de lading in beweging komt en aan de buitenlucht wordt blootgesteld”, aldus Bonsink op de website van Omroep Flevoland.

Er volgen nog onderzoeken naar waar de fosfine aan de lading is toegevoegd, wat er onderweg met de tarwe is gebeurd en waarom in de papieren niet is vermeld dat er fosfine was gebruikt.

Voorgeschiedenis

Drie binnenvaartschepen kregen eind juli in Oss een lading graan afkomstig uit Polen. Het graan was bestemd voor de fabrieken van De Heus in Veghel, Utrecht en Zwolle. Op het binnenvaartschip dat op 27 juli aanmeerde in Utrecht bleek een te hoog fosfinegehalte aanwezig. Nader onderzoek wees uit dat op alle drie schepen een te hoge concentratie fosfine aanwezig was, waarna de schepen aan de ketting werden gelegd.

De schepen zouden in eerste instantie naar het kunstmatige eiland IJsseloog in het Ketelmeer worden gebracht, om daar ontgast te worden. Maar de provincie gaf daar geen toestemming voor. Vervolgens werden de schepen naar Lelystad gebracht tot er een oplossing werd gevonden.

Lees ook: De Heus: nieuw plan van aanpak schepen met fosfine-graan vraagt tijd

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.