Nieuws

Voeronderzoek bij leghanen

leghaan
Foto: SFR

Schothorst Feed Research (SFR) is recent gestart met (voer)onderzoek met een eerste ronde leghanen. Er is gekozen om de broertjes van de (toekomstige) leghennen in eigen faciliteiten op te fokken, zodat dit kan worden gecombineerd met het bestaande nutritioneel onderzoek. Binnen het concept dienen de hanen een aflevergewicht van 1300 gram te bereiken, in een periode van minimaal 90 dagen.

Aanleiding van het onderzoek is dat voor de afzet van eieren in Duitsland, Nederlandse houders van leghennen met ingang van 2022 moeten voldoen aan de Duitse wetgeving. Deze wetgeving regelt dat de broertjes van leghennen niet mogen worden gedood direct na uitkomst, maar moeten worden gehouden tot minimaal 90 dagen oud.

Opzet

In het onderzoek wordt gewerkt met 3 verschillende voerstrategieën, gevoerd over 3 fases. Waarbij wordt gekeken op welke manier de hanen zo efficiënt mogelijk kunnen worden gehouden tot het streefgewicht. Er wordt gekeken hoeveel voer de dieren eten, wat dit met de groei doet en welk van de voerstrategieën het meest kostenefficiënt is zonder dat dit ten koste gaat van het dierenwelzijn.

Met de 3 voerstrategieën zijn er verschillende energie- en eiwitniveaus in het voer vergeleken, waarbij nu al verschil te zien is in de mate van voeropname. Het voer met het laagste energieniveau, en een hogere voeropname en voerconversie, kan daarom tóch leiden tot de laagste voerkosten.

Voortgang

Momenteel is het afwachten tot het einde van de ronde, dan zullen de netto (voer)kosten en opbrengsten van de verschillende voerstrategieën worden vergeleken. Deze resultaten worden in december verwacht.

SFR wil nu kennis opdoen met het opzetten van leghanen en daarmee inzicht krijgen in de best mogelijke omstandigheden en voerstrategie zodat klanten in de nabije toekomst kunnen worden voorzien van een onafhankelijk en gedegen advies.

Lees ook: SFR onderzoekt methaanproductie van melkvee

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

“Actuele reportages helpen mij bij het zoeken naar nieuwe kansen in de markt.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Juul Jenneskens de voor abonnees gratis dossiers in de webshop van De Molenaar.