Nieuws
Vertrouwensloket
Afbeelding: Vertrouwensloket

Het aantal meldingen dat het Vertrouwensloket Welzijn Landbouwhuisdieren afgelopen jaar ontving van burgers, erfbetreders en NVWA is licht gestegen ten opzichte van 2020. Dat blijkt uit het jaarverslag 2021.

Voor het eerst ontving het Vertrouwensloket in 2021 meer meldingen van burgers dan van erfbetreders. Burgers melden ook vaker anoniem (71%) ten opzichte van de erfbetreders (24%).

Adviesvragen

Erfbetreders en burgers wisten in 2021 de weg naar het Vertrouwensloket Welzijn Landbouwhuisdieren te vinden. Met adviesvragen, om hun zorgen te uiten over een veehouder of om een melding te doen over verminderde dierzorg. In totaal werden vorig jaar 58 adviesvragen gesteld en 116 meldingen gedaan.

Meer ernstige situaties

Het Vertrouwensloket ziet over alle diersectoren dat de meldingen in 2021 ernstiger zijn. Jeannette van de Ven, voorzitter van het Vertrouwensloket benoemt twee zaken: “We ontvingen met name in het laatste kwartaal van 2021 ernstige meldingen qua diergezondheid op melkveebedrijven. Daarvoor is niet een duidelijke oorzaak aan te wijzen. De bedrijfssituaties waren verschillend.”

Ook opvallend volgens Van de Ven zijn de meldingen over ex-melkveehouders die na bijvoorbeeld melkweigering overstappen op (vlees)vee of jongveeopfok. “Vorig jaar zagen we dezelfde tendens: zij komen na enige tijd ernstig in de problemen qua diergezondheid en dierenwelzijn. Deze bedrijven raken uit beeld, omdat erfbetreders deze bedrijven niet of nauwelijks bezoeken.”

Oorzaken

Gebrek aan financiële mogelijkheden of toekomstperspectief kunnen risico’s opleveren voor het welzijn van dieren. Het niet kunnen voldoen aan noodzakelijke investeringen en/of veranderingen op het bedrijf hoeft geen onwil te zijn, zegt Van de Ven. “Vaak is sprake van onmacht. Ook een bedrijf dat binnen een zoeklocatie ligt voor woningbouw zonder dat de veehouder een aanbod heeft van uitkoop, is minder snel geneigd om een investering in het bedrijf te doen.”

Minder recidive

Van de binnengekomen meldingen is 14% eerder gemeld. Het Vertrouwensloket ziet daarin een positieve trend: dat percentage neemt de laatste jaren iets af.

Lees ook: Vertrouwensloket ontving 129 meldingen in 2019

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

“Actuele reportages helpen mij bij het zoeken naar nieuwe kansen in de markt.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Juul Jenneskens de voor abonnees gratis dossiers in de webshop van De Molenaar.

“Dankzij De Molenaar weet ik precies wat er in de branche speelt. En wat handig dat dat altijd en overal digitaal kan.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Niels Claassen het gemak van het online archief van De Molenaar. Gratis en exclusief voor abonnees.