Nieuws
Nutrifeed

De melkproductie in Nederland daalde in het eerste kwartaal van 2022 met 2,3% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Het tweede kwartaal startte eveneens met een negatieve groei. Met de eerste tekenen van droogte, lijkt ook het tweede kwartaal van 2022 op een daling in melkproductie af te stevenen. Dat meldt Rabobank.

Niet alleen in Nederland, ook wereldwijd is er sprake van een aanhoudend tekort aan melk. De wereldwijde melkaanvoer in de zeven grootste exporterende regio’s krimpt al drie aaneengesloten kwartalen. Rabobank verwacht dat de krimp dit kwartaal aanhoudt. Zo’n lange periode van krimp heeft sinds 2012-2013 niet plaatsgevonden.

China

De hoeveelheid melk die China in de tweede helft van dit jaar gaat importeren, heeft veel invloed op hoe de zuivelmarkt zich verder ontwikkelt. De groei van de Chinese melkproductie, voorraadopbouw en nieuwe lockdowns zorgen voor een daling.

Rabobank verwacht dat de importbehoefte van China in de tweede helft van 2022 daalt met 37% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, door de ruime binnenlandse voorraad en aanhoudende productiegroei in China.

Liquiditeit

Vanwege de eveneens hoge prijzen voor voer, energie en kunstmest is de toename van liquiditeit bij melkveebedrijven niet zo groot als je zou verwachten bij de actuele hoge melkprijzen. De kostenstijging is nog lang niet volledig aan de consument doorberekend. Op termijn verwacht Rabobank dat de prijzen van zuivelproducten in de supermarkt nog verder stijgen. 

Melkprijs

De gemiddelde melkprijs in de 27 EU-landen is sinds januari gestegen met 6,5% tot 44,51 euro per 100 kilogram melk in april. Dit gemiddelde zal de komende maanden nog verder stijgen verwacht de bank.

De vraaggestuurde biologische markt is minder gevoelig voor prijsschommelingen. Op basis van 20 EU-landen, waar Rabobank de biologische melkprijs van weet, valt op te maken dat in het eerste kwartaal deze melkprijs gemiddeld met 2,8% is gestegen naar 46,05 euro per 100 kilogram melk.

Lees ook: Rabobank: ‘Melkprijzen blijven stijgen’ 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

“Actuele reportages helpen mij bij het zoeken naar nieuwe kansen in de markt.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Juul Jenneskens de voor abonnees gratis dossiers in de webshop van De Molenaar.

“Dankzij De Molenaar weet ik precies wat er in de branche speelt. En wat handig dat dat altijd en overal digitaal kan.”

Haal ook meer uit uw abonnement!

Ontdek net als Niels Claassen het gemak van het online archief van De Molenaar. Gratis en exclusief voor abonnees.