Nieuws

Nieuwe smaakstrategie in biggenvoer Earlyfeed

Agrifirm past de receptuur van EarlyFeed aan

Earlyfeed zal in september 2022 een innovatief voeropnameconcept in haar biggenvoer portfolio opnemen. Dit baanbrekend concept kijkt niet alleen naar het maskerende effect van zoete smaken, traditioneel gebruikt in de industrie, maar ook naar de aantrekkelijke en kalmerende impact van maternale herkenning. Het aroma, Piglet’s Flavorit, zal worden opgenomen in de Babi-lijn voor snoepvoer en in de Vitastart-starterconcentraten. Het product zal in eerste instantie worden gelanceerd in hun Factory of the Future fabriek in Drongen, België, en zal vervolgens worden geïntegreerd in hun andere fabrieken voor de Europese markt.

Wat vindt een big aantrekkelijk?

Het traditionele voer van een big 10 jaar geleden ziet er helemaal anders uit dan het voer dat vandaag word verstrekt, dit heeft te maken met wetgeving (bv. verbod op gemedicineerd voer), en de toevoeging van functionele voederingrediënten (bv. galacto-oligosacchariden, gezondheidsvezels, enz). Deze veranderingen leidden ertoe dat Earlyfeed op zoek ging naar een nieuw en innovatief voeropnameconcept voor zijn biggenvoer productlijn. In plaats van het traditionele concept van alleen zoetstoffen te gebruiken om biggen aan te trekken en ongewenste smaken te maskeren, werd gekeken naar wat een big aantrekkelijk vindt.

Gevoelens van vertrouwdheid en herkenning

Dit begon met het observeren van de big en wat hem van nature aantrekt om te eten. De voeropname-oplossing, genaamd Piglet’s Flavorit, is gebaseerd op hoe olfactorische signalen kunnen zorgen voor gevoelens van vertrouwdheid en herkenning. Indien correct toegepast, kan een geur de aangeboren reflex van de big triggeren om op zoek te gaan naar zijn moeder en voedsel. Door deze maternale herkenning, kunnen biggen soepelere voerovergangen bereiken, wat zal resulteren in een betere continue voeropname, lagere stress niveaus, en een beter algemeen welzijn en prestaties.

Sofie Tanghe, Swine Product Developer van de Royal Agrifirm Group: “De smaak van het biggenvoer veranderen, doe je niet van de ene op de andere dag. Maar we vonden dat het tijd was om het vanuit het perspectief van de big te bekijken. Met Piglet’s Flavorit zijn we echt teruggegaan naar de natuur om de aangeboren voorkeur van de big te ontdekken.”

Zoet en umami 

Bij de ontwikkeling van het nieuwe voeropnameconcept heeft Earlyfeed gekeken naar het basissmaakprofiel van zijn producten, en de nodige smaken en geuren toegevoegd om de maternale stoffen na te bootsen waaraan een big gewend is. Door zowel zoet als umami toe te voegen, creëert Piglet’s Flavorit zowel een aantrekkelijke geur als smaak voor de big, meldt Agrifirm.  

“De ambitie van Earlyfeed is ‘right from the start’ en daarom vinden wij Piglet’s Flavorit zo’n goed concept. Met de implementatie van dit voeropnameconcept creëert Earlyfeed al snel na de geboorte associatie en vertrouwdheid [van het voer] met de geur van de moeder”, aldus Delphine Van Zele, EMEA Swine Product Manager.

Door consistente voeropname te ondersteunen, wil Earlyfeed bijdragen aan een verantwoorde voedselketen, een betere diergezondheid en een hogere winstgevendheid.

Lees ook: Deutsche Tiernahrung Cremer past receptuur biggenvoer aan

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.