EP wil nieuwe regels om ontbossing te voorkomen

Een aantal Europese verenigingen (waaronder Fefac, Coceral, Copa-Cogeca en Fediol) hebben een open brief gestuurd naar leden van EU-instellingen om hun zorgen te uiten over het toekomstige regels (Verordening EU nr 2021/0366) rondom ontbossingsvrije toeleveringsketens. De organisaties wijzen op de obstakels die worden veroorzaakt door de regels rondom het gebruik van ontbossingsvrije grondstoffen.

Ontmoedigend

De organisaties geven aan dat ze de ambitie delen om klimaatverandering en ontbossing aan te pakken, maar dat ze bang zijn dat de regelgeving ook ontmoedigend werkt. Vooral voor bijvoorbeeld kleinere boeren is het lastig om aan alle eisen te voldoen. De organisaties zijn bang dat de regelgeving leidt tot ernstige verstoringen in de toeleveringsketen, tenzij er pragmatische oplossingen komen. Door de complexiteit van de toeleveringsketen is het momenteel erg lastig om van alle grondstoffen precies te bepalen van welk perceel ze afkomstig zijn.

Grondstofspecifieke richtlijnen

De organisaties steunen het standpunt van het Europees Parlement om grondstofspecifieke richtlijnen te ontwikkelen, om met name de kleinere boeren en bedrijven, te helpen om aan de eisen te voldoen. In sommige grondstofproducerende landen is het namelijk wettelijk niet toegestaan om informatie te delen over de exacte locatie waar de goederen worden geproduceerd.

Duurzame productie ontmoedigd

De angst bestaat dat de nieuwe eisen afschrikken, waardoor ze producerende landen zich gaan richten op andere delen van de wereld en duurzame productie wordt ontmoedigd. De partnerschappen met producerende landen zouden juist moeten worden versterkt en eventuele juridische en praktische belemmeringen moeten worden aangepakt. Ook zou er een ruime overgangsperiode moeten komen, vooral voor kleine boeren. Zodat in de tussentijd andere werkbare traceerbaarheidssystemen kunnen bewijzen dat kleine boeren ook aan de eisen voor ontbossingsvrije soja voldoen.

Bron: Fefac