Nederlandse bedrijven in de diervoedersector krijgen dit najaar een mooie kans om zich te presenteren op de Latijns-Amerikaanse markt. Tijdens Victam LatAm in São Paulo wordt namelijk een Nederlands paviljoen ingericht. Aangezien het paviljoen vanuit de Nederlandse overheid subsidie ontvangt, hoeven bedrijven slechts een eigen bijdrage van € 1.000 te betalen. Bedrijven kunnen hun interesse voor deelname tot uiterlijk dinsdag 15 april kenbaar maken.
Geen nieuws meer missen? Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief
Het paviljoen komt op de vakbeurs Feed Formulation Latin America, die gelijktijdig met Victam LatAm plaatsvindt van 16 tot en met 18 september. Victam-directeur Sebas van den Ende: “De beurs Feed Formulation hebben we als submerk naast Victam gepresenteerd, om zo meer nadruk te leggen op nutritie. Ook voor nutritie is tijdens Victam LatAm aandacht, naast het meer technische gedeelte.”
Brazilië: snelgroeiende markt
Brazilië is ’s werelds op 2 na grootste producent van diervoeder, met meer dan 80 miljoen ton per jaar en een jaarlijkse groei van circa 5 procent. De vraag naar duurzame ingrediënten, alternatieve eiwitten en innovatieve additieven neemt snel toe. Nederlandse bedrijven staan internationaal bekend om hun kennis en innovatiekracht op deze gebieden en zijn daardoor goed gepositioneerd om aan deze vraag te voldoen.
Nederlands paviljoen
Het Nederlands paviljoen richt zich specifiek op bedrijven die actief zijn in alternatieve eiwitten, additieven, ingrediënten en nieuwe test- en analysetechnieken.
Voor welke bedrijven deelname vooral interessant is? “Eigenlijk voor elk bedrijf dat wil weten of Brazilië en de rest van Latijns-Amerika een interessante markt kan zijn”, aldus Van den Ende. “De Braziliaanse en Latijns-Amerikaanse markt is niet voor iedereen aantrekkelijk. Je hebt natuurlijk te maken met een andere cultuur, een andere taal en importtarieven. Tegelijkertijd is het een enorm grote markt die ook nog eens hard groeit. Voor bedrijven die eens marktonderzoek willen doen en willen bekijken welke kansen de markt biedt, is dit een uitgelezen kans – tegen minimale kosten.”
Ministand op paviljoen
Het Nederlands paviljoen op de beurs ontvangt subsidie vanuit de Nederlandse overheid. Bedrijven die meedoen, betalen daarom slechts € 1.000 eigen bijdrage. “Daarvoor heb je een totaalpakket,” licht Van den Ende toe. Dit pakket bestaat uit:
• Een kleine stand (circa 6 m²) binnen het paviljoen
• Standbouw en basisinrichting
• Netwerk- en cateringmogelijkheden
• Toegang tot matchmaking met potentiële partners of distributeurs
“De omvang van de stand maakt dat deelnemers hun bedrijf kunnen presenteren met bijvoorbeeld een televisiescherm en productinformatie”, aldus Van den Ende.
Daarnaast zorgt de Nederlandse overheid voor matchmaking. “Zoekt een bedrijf bijvoorbeeld partners, distributeurs of lokale producenten, dan zorgen zij ervoor dat ze met elkaar in contact komen.”
Victam LatAm groeit
De 2e editie van Victam LatAm belooft een groei van minimaal 50% ten opzichte van de 1e – geslaagde – editie. “Met veel internationale exposanten en bezoekers biedt de beurs een uitstekende gelegenheid om in contact te komen met relevante spelers in de Latijns-Amerikaanse diervoederindustrie.”
Belangstelling? Reageer vóór 15 april
Om het paviljoen te realiseren, is een ondergrens van 10 bedrijven vastgesteld. Wanneer meer dan 20 bedrijven willen deelnemen, wordt een selectie gemaakt op volgorde van aanmelding.
Bedrijven kunnen hun interesse voor deelname uiterlijk op dinsdag 15 april kenbaar maken. Daarna ontvangen zij het volledige voorstel en het inschrijfformulier. Op 1 mei wordt duidelijk welke bedrijven definitief kunnen deelnemen aan het paviljoen.
Bedrijven die interesse hebben, kunnen dit (vrijblijvend) laten weten maken door te mailen of te bellen naar Nick Mouthaan: of +31 (0)6 21 26 43 98.


