De Heus heeft negen 500 ton duwbakken in China laten bouwen. Recent zijn de laatste van de serie in de vaart genomen. Hierdoor is De Heus in staat 90 procent van de grondstoffentransporten via het water plaats te laten vinden.
Grondstoffenlogistiek
De Heus verwerkt jaarlijks ongeveer 1,9 miljoen ton grondstoffen in Nederland. Een groot gedeelte van deze grondstoffen komt aan in de havens van Rotterdam en Amsterdam. Van daaruit vindt het transport over water plaats naar de diverse productielocaties binnen Nederland. Alle grote productielocaties van De Heus in Nederland liggen aan het water en bereikbaar voor de binnenvaart.
China
De Heus heeft negen 500 ton duwbakken in China laten bouwen. Vanaf medio 2010 zijn deze duwbakken geleverd en recent zijn de laatste van deze serie in de vaart genomen. Een groot gedeelte van het vervoer van grondstoffen werd in het verleden via wegtransport uitgevoerd. Door de komst van de duwbakken is De Heus nu in staat 90 procent van de grondstoffentransporten via het water plaats te laten vinden. Het betreft hier het transport van grondstoffen vanuit de aanvoerhavens naar de productielocaties.
Flexibiliteit
De keuze voor 500 ton bakken heeft te maken met het verhogen van de flexibiliteit in de logistiek. De duwbakken varen meestal in combinaties van 2, 4, of 6 bakken, zodat naar keuze 1.000, 2.000 of 3.000 ton grondstoffen kan worden vervoerd. Behalve dat op deze manier bestemmingen makkelijk kunnen worden gecombineerd, dienen de duwbakken ook als opslag voor grondstoffen bij de diverse productielocaties. Door het gebruik van duwbakken als drijvende opslag wordt de flexibiliteit in de aanvoer verder vergroot. De ervaringen tot nu toe zijn dermate goed dat er wordt nagedacht het aantal duwbakken verder uit te breiden.
Duurzaam
De keuze voor duwbakkentransport in de aanvoerlogistiek is ook een keuze voor duurzaamheid. Elke duwbak verplaatsing spaart 15 tot 20 tot vrachtwagen bewegingen uit. Op jaarbasis een besparing van meer dan 10.000 bewegingen binnen Nederland.
Daarnaast investeert De Heus ook in andere besparende en milieuontziende maatregelen. Dit jaar zijn er 14 vrachtwagens vervangen door nieuwe die voldoen aan de Euro 5 emissienormen. Tevens wordt er bij de planning gewerkt met nieuwe routeoptimalisatie systemen die zijn gekoppeld aan de inmiddels in alle vrachtwagens geïnstalleerde boordcomputers.
Foto: De Heus